σήμερα είναι:
Since 1996
Αρκαδική και Γορτυνιακή Ανθολογία
Kostas Douridas
  1. Προλογικά..

  2. Γαϊτανάκη Ζαχαρούλα

  3. Γιαννούκου Ευαγγελία

  4. Γρίβα Ελένη

  5. Γρίβας Στάθης

  6. Δημόπουλος Γιάννης

  7. Διονυσόπουλος Κώστας

  8. Δουζένης Γιώργος

  9. Δουρίδας Κώστας

  10. E. Ηλιοπούλου - Ζαχαροπούλου

  11. Ιωαννίδης Τάκης (Παναγιώτης)

  12. Καπαρδέλη Ευτυχία

  13. Καπορδέλης Δημήτρης

  14. Καπορδέλη - Ζογκαρη Ρέα

  15. Καραμούντζος Κ. Σπύρος

  16. Κατράκης Πότης

  17. Κομίνης Θ. Αντώνης

  18. Κουφοπούλου-Ηλιοπούλου Θ.

  19. Κουσουνέλος Γιώργος

  20. Μποτής Γεώργιος

  21. Παλαμήδης Νίκος

  22. Παναγοπούλου Μαρία

  23. Παπαιωάννου Καλύβα Ζ.

  24. Πρωτοπαπάς Κάκου Γ.

  25. Ρέππας Χρίστος

  26. Σπηλιόπουλος Τάκης

  27. Στασινόπουλος Γιώργος

  28. Συμιγδαλάς Αντώνης

  29. Τριάδης Νικόλαος

  30. Τρουπής Θεόδωρος

  31. Τσίτσος Ιωάννης

  32. Βερβενιώτης Δημήτιος

  33. Χρυσοχός Ηλίας




Προηγούμενη  σελίδα Κεντρική σελ. της Ενότητας Επόμενη  σελίδα
ΠρώτηΣελίδα
«Οι δίοδοι του απανταχού Ελληνισμού έχουν σίγουρα ανοίξει και είναι απαράδεκτο αν δεν επιτύχουμε με την τεχνολογία που έχουμε». Ιάκωβος Γαριβάλδης
Αναζητήσεις
  • Nationanal Book Centre of Greece
  • Toussulis
  • Translator on Line
  • Wikipedia
  • Αναπηρία Τώρα
  • Αρχιπέλαγος
  • Ασπρη Λέξη
  • Γιάννης Κοντός
  • Δημοτική Βιβλιοθήκη Ραψάνης
  • Ειδήσεις
  • Εκδόσεις Αρμός
  • Εκδόσεις Ενδυμίων
  • Εκδόσεις Ηλέκτρα
  • Ελληνική Βιβλιογραφική Πύλη
  • Ελληνική Μπλογκόσφαιρα
  • Ηριδανός Βιβλία
  • Θανάσης Παπακωνσταντίνου
  • Καλειδοσκόπιο
  • Κωνσταντίνος Πέτρου Καβάφης
  • Μαΐστρος Εκδόσεις
  • Μαρία Βουμβάκη
  • Μετάφραση
  • Μικρός Απόπλους
  • Μουσικά προάστια
  • Μυριόβιβλος
  • Πυξίδα
  • Ραδιοφωνικοί Σταθμοί
  • Σπουδαστήριο Νέου Ελληνισμού
  • τέχνης παίδευσις
  • ONLINE ΠΕΡΙΟΔΙΚΑ

    Specials Poiein

    Ιστολόγια

    ΝΟΜΟΣ ΑΡΚΑΔΙΑΣ

    Ιστορική και γεωγραφική περιοχή της Πελοποννήσου, στο κεντρικό τμήμα της, που σήμερα αποτελεί στο σύνολό της σχεδόν τον νομό Αρκαδίας (4.419 τ. χλμ., 102.035 κάτοικοι) με πρωτεύουσα την Τρίπολη. Ο νομός συνορεύει βόρεια με τους νομούς Κορινθίας και Αχαΐας, δυτικά με τους νομούς Ηλείας και Μεσσηνίας, νότια με τους νομούς Λακωνίας και Μεσσηνίας, και ανατολικά βρέχεται από τον Αργολικό κόλπο.

    Στο κέντρο σχεδόν της Αρκαδίας απλώνεται το οροπέδιο της Τρίπολης που περιβάλλεται από τα Αργολιδοαρκαδικά όρη, Ολίγυρτο (Σκίπιζα 1.935 μ.), Τραχύ (1.808 μ.), Λύρκειο (Γούπατα, 1.755 μ.), Αρτεμίσιο (1.771 μ.), Κτενιά (1.634 μ.) και Μαίναλο (1.980 μ.), το κυρίως αρκαδικό βουνό, με πολλά δάση και άφθονα νερά, όπου κατά την αρχαιότητα λατρευόταν ο Παν και οι Δρυάδες, και από τις βόρειες προεκτάσεις του Πάρνωνα (κορυφή Κούκουρα 1.449 μ.). Το οροπέδιο της Τρίπολης χωρίζεται με χαμηλά εγκάρσια υψώματα στις μικρές λεκάνες της Τρίπολης, της Τεγέας, της Μαντινείας και του Ορχομενού. Είναι καρστικής προέλευσης και οι λεκάνες του έχουν γεμίσει με νεότερες προσχώσεις. Τα νερά των λεκανών αυτών αποχετεύονται υπογείως με καταβόθρες (τα ζέρεθρα των αρχαίων Αρκάδων) που σχηματίζουν λίμνες, έλη και κεφαλάρια, έξω από τα σύνορα του νομού, ή εκβάλλουν στον Αλφειό και τον Αργολικό κόλπο. Στα νότια του οροπεδίου της Τρίπολης σχηματίζεται το οροπέδιο της Ασέας, που κατεβαίνει προς τη λεκάνη της Μεγαλόπολης, τεκτονικό βύθισμα, λίμνη κατά το τριτογενές και τέλμα κατά το τεταρτογενές. Οι φυτικές ύλες που συγκεντρώθηκαν εκεί έχουν σχηματίσει επιφανειακά κοιτάσματα λιγνίτη πάχους 65 μ., τα μεγαλύτερα της Ελλάδας μαζί με αυτά της Πτολεμαΐδας. Τα όρη Λύκαιο (1.421 μ.) και Τετράζιο (1.389 μ.) κλείνουν τη λεκάνη της Μεγαλόπολης στα Δ και τη χωρίζουν από τη σχετικά εύφορη πεδιάδα της Μεσσηνίας.

    Το οροπέδιο της Τρίπολης και τα γύρω βουνά του αποτελούν τον κυρίως υδροκρίτη της Πελοποννήσου. Στα νότια του οροπεδίου πηγάζει ο Αλφειός. Πριν βγει από τον νομό δέχεται και τα νερά του Λάδωνα και του Ερύμανθου που και οι δύο πηγάζουν από την Αχαΐα. Στα βόρεια των Τροπαίων (Γορτυνία) έχει κατασκευαστεί φράγμα μήκους 105 μ. και ύψους 57 μ. που συγκρατεί τα νερά του Λάδωνα και σχηματίζεται έτσι τεχνητή λίμνη (έκταση 6.000 στρέμ., χωρητικότητας 50.000.000 κ. μ.). Η λίμνη αυτή τροφοδοτεί υδροηλεκτρικό εργοστάσιο με δύο ηλεκτροπαραγωγικές μονάδες εγκατεστημένης ισχύος 70.000 κιλοβάτ που παράγουν κατά μέσο όρο 300.000.000 ωριαία κιλοβάτ ηλεκτρικής ενέργειας τον χρόνο. Το κλίμα του νομού Αρκαδίας, εκτός από τις χαμηλές παραλιακές περιοχές, είναι μάλλον ψυχρό και ηπειρωτικό. Τον χειμώνα το ψύχος είναι δριμύ, ανάλογα με το γεωγραφικό πλάτος, λόγω του ορεινού χαρακτήρα της περιοχής. Οι βροχοπτώσεις ξεπερνούν τα 800 χιλιοστά.

    Τα γεμάτα δάση βουνά, τα άφθονα νερά, οι όμορφες τοποθεσίες, οι ηλιόλουστες κοιλάδες, όπου βόσκουν προφυλαγμένα τα κοπάδια, έκαναν από την αρχαιότητα την Αρκαδία ιδιαίτερα ειδυλλιακή χώρα. Οι ποιητές (Θεόκριτος, Βιργίλιος) έπλασαν έτσι μια φανταστική χώρα όπου οι βοσκοί διατηρούσαν τα αγνά ήθη τους και επικρατούσε η ευτυχία της ήρεμης ζωής. Με τον τίτλο Αρκαδία ο Ι. Σανατσάρο δημοσίευσε βουκολικό ποίημα, το οποίο θεωρείται ένα από τα χαρακτηριστικότερα έργα της ιταλικής λογοτεχνίας. Με τον ίδιο τίτλο ο ’γγλος ποιητής Φ. Σίντνεϊ έγραψε έργο σε πεζό λόγο όπου παρεμβάλλονται στίχοι (η τρίτη μορφή του δημοσιεύτηκε το 1593) και ο Λόπε ντε Βέγκα βουκολικό ποίημα (1598). Αλλά και ο Γάλλος ζωγράφος Πουσέν εμπνεύστηκε από την Αρκαδία τον περίφημο πίνακά του Ποιμένες της Αρκαδίας (1653) που φυλάσσεται στο Μουσείο του Λούβρου.

    Καπαρδέλη Ευτυχία

    Η Ευτυχία Καπαρδέλη γεννήθηκε στην Αθήνα και ζει στην Πάτρα. Γράφει ποίηση, άρθρα, έργα και δοκίμια. Συμμετέχει στην Καθολική Χορωδία ως σοπράνο. Αποφοίτησε από το Τμήμα Δημοσιογραφίας του Α.Κ.Ε.Μ. (Αθηναϊκό Κέντρο Επαγγελματικής Μορφώσεως). Έχει συμμετάσχει και πολλά επιμορφωτικά σεμινάρια. Έχει γνώσεις Η/Υ και γνωρίζει αγγλικά, ιταλικά, κλασική κιθάρα και ορθοφωνία. Υπήρξε Οδηγός στο Σώμα Προσκόπων (1972), εθελόντρια Πυροσβέστρια και έλαβε μέρος σε προγράμματα εθελοντισμού στην πόλη της. Ως ακροάτρια φοιτήτρια παρακολούθησε το 2003 - 2004 το Τμήμα Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Πατρών. Έχει βραβευτεί σε πανελλήνιους διαγωνισμούς ποίησης και χρονογραφήματος. Δουλειά της δημοσιεύεται σε λογοτεχνικά περιοδικά της χώρας μας. Το 2006, στην Πάτρα, εξέδωσε τις ποιητικές συλλογές "ΕΚΜΥΣΤΗΡΕΥΣΕΙΣ" και "ΦΩΣ".

    [ Γράφει η Ζαχαρούλα Γαϊτανάκη για το έργο της Ευτυχίας Καπαρδέλη: "Οι "ΕΚΜΥΣΤΗΡΕΥΣΕΙΣ" είναι η πρώτη της συλλογή 32 ποιημάτων, η οποία εκδόθηκε στην Πάτρα τον Ιανουάριο του 2006. Πρόκειται για ελευθερόστιχα στην πλειονότητά τους ποιήματα, που διακρίνονται για την ευαισθησία τους, τη μεστή τους σκέψη, το πλημμύρισμα καινούργιων οραμάτων, "κυνηγημένης αθωότητας" και αιώνιας Νιότης. Η Αγάπη - σε καιρούς υποχώρησης των αληθινών, βαθιών αισθημάτων - είναι το ζητούμενο και τα Όνειρα γίνονται Ποίηση και σελίδες βιβλίου... Στο ίδιο μήκος κύματος είναι και τα ποιήματα της συλλογής "ΦΩΣ". Η ποιήτρια ζωγραφίζει τη ζωή "μ' έναν τεράστιο ελεύθερο ήλιο" και πορεύεται στην οδό της δημιουργίας ως τρυφερή παρουσία που θέλει ν' αφήσει το στίγμα της σ' αυτόν τον κόσμο. Οι στίχοι της είναι "κομμάτια Καρδιάς", μιας ευαίσθητης καρδιάς που τραγουδά τα γλυκόπικρα της ζωής και μας εμπιστεύεται, μας εξομολογείται τις μύχιες σκέψεις της. Αξίζει να την ακούσουμε και να την παρακολουθήσουμε και στις νέες της δημιουργικές προσπάθειες." ]






    ΠΟΙΗΜΑΤΑ της ΕΥΤΥΧΙΑΣ ΚΑΠΑΡΔΕΛΗ
    Από τη συλλογή "ΕΚΜΥΣΤΗΡΕΎΣΕΙΣ"

    Ο ΚΟΣΜΟΣ

    Ο κόσμος γυρίζει,
    αλλάζει χέρια,
    αλλάζει μορφή
    μοιάζει ύλη..., χώμα,
    που πετιέται σε τρύπες
    Ουρανού και γης.

    'Aλλωστε πάλι η ύλη
    και το χώμα παίρνουν ψυχή.
    Εκεί η χαρά, η Ευτυχία,
    αισθήματα που ομορφαίνουν
    την απλή ζωή.

    Θέλω μια Αιώνια γιορτή
    στου κόσμου τη Βία
    να γράψω με κομμάτια
    Καρδιάς
    "Είμαι ζωντανή" και να
    βάλω σε μια ασήμαντη
    γωνιά και την δική μου
    ζωή ... για υπογραφή.





    ΑΘΩΟΤΗΤΑ

    Οι Αντίπαλοι έχουν υποχωρήσει,
    τα δηλητήρια του Ανθρώπινου
    νου... αφάνισαν την πραγματικότητα,
    άφησαν πώς καταστροφή.

    Μέσα σε τούτα τα χαλάσματα
    βρήκα την κυνηγημένη αθωότητα
    πάνω σε σωρούς από λιθάρια
    καθώς χοντρές σταγόνες βροχής
    εισέβαλαν από παντού μέσα
    στο παλιό σπίτι που κάποτε
    ήταν... οικογενειακή καταφυγή.

    Μέσα στα ερείπια
    πανέμορφο, ολοζώντανο
    ένα νέο παιδί,
    μια ρόδινη υπόσχεση
    Αγνότητας και Νιότης
    διεσώθη.





    ΤΟ ΔΕΝΔΡΑΚΙ

    Ένα δενδράκι...
    το βλέπω κάθε 'Aνοιξη
    στολισμένο με άνθη
    στου κήπου μου την άκρη.

    Κάθε 'Aνοιξη
    λουλούδια φορτωμένο
    με ακριβή στολή
    στου σπιτιού μου την αυλή
    ριζωμένο ευλογημένο.

    Την ζωή μου ν' αλλάξω
    δεν θέλω,
    στολισμένη, καλότυχη
    σ' αυτήν την ξεχασμένη γωνιά
    της γης, την ανθοστολισμένη.





    ΔΑΚΡΥΑ

    Στο γλυκό σου προσωπάκι
    τα δάκρυα... ρόδα λευκά
    πνίγονται στις σταγόνες που
    γίνονται λίμνες και
    ξεχειλίζουν
    καθώς την δόλια μου ψυχή
    αιχμαλωτίζουν.

    Ακούραστες πράξεις
    για σένα κάνω,
    οι σταγόνες αλήθειας την
    καρδιά σκίζουν
    και την άμοιρη ψυχή
    συντρίβουν.





    ΕΝΑ ΤΡΑΓΟΥΔΑΚΙ

    'Eνα τραγουδάκι,
    το βρήκα βλασταράκι
    που έβγαλε κλώνους
    και μου γέμισε την ψυχή.

    Ρίχνω τον σπόρο
    στου κόσμου την αγκάλη
    όταν το σκοτάδι στις
    καρδιές τους θα φωλιάζει,
    η ελπίδα σαν Φως
    θα το σιγοτραγουδή.





    ΜΥΣΤΙΚΗ ΙΚΕΣΙΑ

    Τοίχοι ζωγραφισμένοι
    μ' ένα τεράστιο ελεύθερο ήλιο
    που αντανακλά το πολύχρωμο
    φως του και κάνει το
    δωμάτιο μεγαλόπρεπο, μοναδικό.

    Ξανθοί 'Aγγελοι σε
    κύκλους από Φως
    προσεύχονται να ξαναβρούν
    τα φτερά τους να πετάξουν
    σ' έναν Ανοιχτό και
    Απέραντο Ουρανό.
    Μια κορδέλα ξέπλεκη
    κυλά από τα χρυσά
    μαλλιά τους,
    πέφτει καταγής.

    Είμαι ο Φτωχότερος ζωγράφος,
    μιλώ την γλώσσα του Θεού
    στο Μοιρολόι της Ανθρωπότητας.
    Είμαι η μυστική τους Ικεσία
    στην βουβή και τυφλή τους διαδρομή.

    Σμύρνα, προφήτες,
    γλυκές... μαντόνες
    όπως τις φαντάστηκα και
    τις ζωγράφισα
    με απλές πινελιές...
    ... πιο εκεί η λύρα
    του Δαυίδ με χρυσάφι
    και ασήμι... μέσα
    σε παρακλήσεις και ευχές...





    Από τη συλλογή "ΦΩΣ"

    ΑΝΘΡΩΠΙΝΕΣ ΧΑΡΕΣ

    Πέρασα τις πύλες
    της πραγματικότητας.
    Χρωμάτισα την ζωή μου
    με μικρές λαμπερές στιγμές.
    Κι ένιωσα τις
    βαθιές ανθρώπινες χαρές.

    Και δεν ζήτησα πολλά
    δυο τριαντάφυλλα λευκά
    τα όνειρά μου όλα κι όλα
    την καρδιά μου...
    .... ζάλισαν με μύρα
    Ακριβά.





    ΝΙΚΗΤΗΣ

    Μέσα στη δίνη του
    χρόνου
    τρέχεις
    μέσα στη δίνη της
    ελευθερίας
    υποτάσσεις,
    μέσα στη δίνη του
    μυαλού σου
    βγαίνεις νικητής.





    ΥΠΟΣΧΕΣΗ

    'Eνας ουρανός
    η ανοιχτή σου αγκαλιά
    και η καρδιά γατζωμένη
    από ένα μικρό ουράνιο
    τόξο
    την υπόσχεση αγάπης
    περιμένει.





    ΣΚΕΨΕΙΣ

    'Eνα πέλαγος μ' αγκαλιάζει.
    Γίνομαι ένα με τον Ουρανό
    και το κύμα.
    Η ζωή μου με ένα
    βαρκάκι που τραμπαλίζεται
    μοιάζει.... κι όταν
    το κύμα φουσκώνει αν
    βουλιάζει και αναδύεται
    αναδύεται και βουλιάζει.







    Μαιζώνος 229 * Πάτρα * 262 - 22 * ν. Αχαϊας


    Επικοινωνία με την ποιήτρια:
    Ευτυχία Καπαρδέλη
    E-mail: kapardeli@mailbox.gr
    Αναζητήσεις





    Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Αρκαδίας
    Επιμελητήριο Αρκαδίας
    Παναρκαδική Ομοσπονδία Αμερικής
    Δήμος Γόρτυνος
    Δάρα
    Levidi
    ΤΟ ΚΑΛΛΙΑΝΙΟΝ
    το Χωριό Σέρβου
    Θεοξένια
    Κοσμά Κυνουρίας

    Ανθολογίες

    Ελληνικά Κείμενα - Περιεχόμενα

    Σπουδαστήριο Νέου Ελληνισμού του Κ. Θ. Δημαρά και Γ.Π. Σαββίδη

    συγχρονη ελληνικη ποιηση του Χρήστου Δημάκη

    ΤΑ ΑΠΑΝΤΑ ΤΗΣ ΠΗΝΕΛΟΠΗΣ ΔΕΛΤΑ

    Ανθολογία - Ποίηση - Θράκης.

    Ανθολογία Σύγχρονης Ελληνικής Ποίησης του Σταύρου Αμπελά

    The LAND of GODS: Ανθολογία 'Ελληνες Ποιητές στο Διαδίκτυο

    ΜΥΡΙΟΒΙΒΛΟΣ : Κεντρική Σελίδα Αφιερωμάτων

    Meta-theses: An Electronic Magazine in Greek

    The LAND of GODS: Ποιητική Ανθολογία : ποιήματα: τα αγαπημένα ...

    ΠΑΙΔΙΚΗ ΑΝΘΟΛΟΓΙΑ του Αρχιμήδη Αναγνώστου

    Οι Ποιητές της Κύπρου

    Ανθολογία Η γωνιά των Ποιητών και Συγγραφέων

    Ελληνική λογοτεχνία οι Γραμμές

    Ανθολογία Φραγκφούρτης 2001 ...

    Ανθολογία από την ποίηση του Κωστή Παλαμά

    The LAND of GODS: Λογοτεχνία της ΕΕΛΣΠΗ 'Ελληνες Συγγραφείς των Πέντε Ηπείρων γράφουν και δημιουργούν

    ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ... Ανθολογία ποιημάτων. Θέλω να το διαβάσω...

    Ποίηση, διηγήματα. Ανθολογία Ρένου Αποστολίδη

    Ανθολογία τα ΚΕΙΜΕΝΑ του Νίκου Σαραντάκου

    The LAND of GODS: Σελίδες απ' την Ελληνική Λογοτεχνία στο Διαδίκτυο

    Πολιτικό καφενείο "Ο Μεγάλος Ανατολικός"

    Λέξημα.gr - Λογοτεχνικό Περιοδικό & Πύλη::

    ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΕΛΥΤΗΣ

    'Aτυπη Λέσχη Νέων Λογοτεχνών


    Τα πρόσωπα.." της kathimerini.gr.
  • Αλ Γκορ

  • Εντιθ Πιαφ

  • Ερνέστο Τσε Γκεβάρα

  • Σίνζο 'Aμπε

  • Ρεσέπ Ταγίπ Ερντογάν

  • Τζέρι Γιάνγκ

  • Πολ Γούλφοβιτς

  • Τζέρι Φάλγουελ

  • Νικολά Σαρκοζί

  • Στίβεν Χόκινγκ

  • Ρούπερτ Μέρντοχ

  • Μπόρις Γιέλτσιν

  • Τσο Σέουνγκ-Χούι

  • Νάνσι Πελόζι

  • Νίκος Εγγονόπουλος

  • Κων/νος Καραμανλής

  • Κεμάλ Ατατούρκ

  • Ιωσήφ Στάλιν

  • Μάρτιν Σκορτσέζε

  • Χίλαρι Κλίντον

  • Ιντί Αμίν

  • Νίκος Κούρκουλος

  • Μίλτον Φρίντμαν

  • Ορχάν Παμούκ

  • Οδυσσέας Ελύτης

  • Αμεντέο Μοντιλιάνι

  • Ζινεντίν Ζιντάν

  • Ρέμπραντ

  • Βλάντιμιρ Πούτιν

  • Κιμ Γιονγκ Ιλ

  • Kαραβάτζιο

  • Νόαμ Τσόμσκι

  • Λεονάρντο Ντα Βίντσι

  • Τζον Κένεθ Γκαλμπρέιθ

  • Αλέξης Δαμιανός

  • Σίγκμουντ Φρόιντ

  • Bernardo Provenzano

  • Σάμιουελ Μπέκετ

  • Απόστολος Βαβύλης

  • Γεωργίος I. Ράλλης

  • E. X. Γονατάς

  • Κων/να Μπουρμπούλια

  • Mehmet Ali Agca

  • 'Aλμπερτ Αϊνστάιν


  • τα Ιστορικά ανέκδοτα
    του Κολοκοτρώνη

    Ο θρυλικός «Γέρος του Μωριά» γεννήθηκε στην Παλαιά Μεσσηνία. Να πως τον περιγράφει ο Βλαχογιάννης: 'Οψη «αδύνατη και μαυρειδερή' μάτια βαθουλά, ματιά σκληρή και δυνατή' μεγάλο μουστάκι μαύρο, γερακωτή μεγάλη μύτη' μαλλιά μακρυά κυματιστά. Μικρό κόκινο φέσι στραβοφορεμένο. Τέλος, πρόσωπο που χτυπάει και ξαφνίζει, και που του κάκου θα γύρευε κανείς να βρη σ' έναν Ευρωπαίο το ταίρι του».

    Οι Αρβανίτες έτρεμαν κυριολεκτικά το Κολοκοτρωναίκο σπαθί. Γι' αυτό κι' ο φοβερώτερος όρκος τους ήταν: -Να μη γλυτώσω απ' το σπαθί του Κολοκοτρώνη!.

    -Πόσο μεγάλη είναι η χώρα που γεννήθηκες; τον ρώτησε κάποιος 'Αγγλος περιηγητής. -'Εχει διακόσιους φούρνους! είπε γελώντας ο Κολοκοτρώνης. (Κάθε σπίτι στα χωριά έχει και δικό του φούρνο).

    Μια γυναίκα του ζήτησε κάποια χάρη: -Αφέντη μου, τού'λεγε, κάνε μου αυτό το καλό, και σκλάβα σου να γένω! -Τί λες, μωρή ζουρλή; Εμείς για τη λευτεριά πολεμούμε κι' εσύ θέλεις να γίνης σκλάβα μου;

    Του είπαν κάποτε: -Κολοκοτρώνη, η πατρίδα θα σε ανταμείψη. -Το ξέρω, απάντησε' εμένα θα πρωτοεξορίση.

    Κάποτε φιλοξένησε εν γνώσει του το φωνιά του αδερφού του, ο οποίος νόμιζε ότι δεν τον ξέρει ο «Γέρος». -Παιδί μου! λέει η μάνα του, δίνεις να φάει ψωμί ο φονιάς του παιδιού μου; -Σώπα μάννα' είπε ο στρατηγός. Αυτό είναι το καλύτερο μνημόσυνο του σκοτωμένου.

    Από τη στιγμή, που ο Κολοκοτρώνης ανακατεύτηκε στην πολιτική, έχασε τα νερά του. Πολύ γρήγορα όμως κατάλαβε το σφάλμα του και ξαναγύρισε στ' άρματα.
    Διηγόταν μάλιστα και το ακόλουθο μύθο, για να δείξη πως την έπαθε, όταν πήγε να γίνη πολιτικός: 'Ενας λύκος άρπαξε ένα αρνί από το μαντρί και πήγε παραπέρα να το φάει. -Κυρ λύκο, θα με φας, το ξέρω, είπε το αρνί. Γι' αυτό όμως το καλό, κάνε μου και μένα αυτή τη χάρη: τραγούδα μου λιγάκι, γιατί έχεις πολύ γλυκιά φωνή και μένα μου αρέσουν τα τραγούδια.
    'Αφησε ο λύκος το αρνί κι άρχισε να ουρλιάζη. Τον άκουσαν τότε τα σκυλιά και τον πήραν στο κυνηγητό. Είδε κι έπαθε, ώσπου να γλυτώσει. Τότε στάθηκε ψηλά στη ράχη κι αγναντεύοντας το μαντρί είπε: -Τί ήθελα εγώ να κάμω τον τραγουδιστή; Καλά να πάθω!.
    'Ελεγε κι αυτόν το μύθο: Η κουκουβάγια είχε βρωμίσει πολύ τη φωλιά της κι αποφάσισε να κατοικήση αλλού. Της λέει τότε ο κούκος: -Του κάκου βασανίζεσαι, όσο παίρνεις μαζί σου και τον πισινό σου.

    Οι μεγάλοι καπεταναίοι της Επαναστάσεως είχαν διάφορα παρατσούκλια μεταξύ τους.
    Τον Οδυσσέα Ανδρούτσο τον έλεγαν Γερο-Χουλιάρα για τις πονηριές και τα τερτίπια του' Γέροντα έλεγαν τον Γκούρα για την φρονιμάδα του' Γύφτο έλεγαν τον Κολοκοτρώνη για το χρώμα του' Γύφτο έλεγαν και τον Καραϊσκάκη.

    Καταδιωκόμενος ο Κολοκοτρώνης από τα κυβερνιτικά στρατεύματα στον εμφύλιο πόλεμο του 1825, στάθηκε κάτω από μια καρυδιά να ξεκουραστή. Και μονολογούσε λυπημένος: -Τί έχεις, καρυδιά μου, και παραπονιέσαι; Μη σε πετροβολάνε τα παιδιά; Είναι γιατί έχεις τα καρύδια...
    * (Γνωστή και η λαϊκή παροιμία: «Το δέντρο πώχει τον καρπό όλο πετροβολιέται».

    Ο Κολοκοτρώνης σχολίασε τη δολοφωνία του Καποδίστρια με τον ακόλουθο μύθο: Κάποτε, λέει, τα γαϊδούρια πήραν την απόφαση να σκοτώσουν το σαμαρά, για ν' απαλλαγούν απ' τα σαμάρια κι απ' το φορτίο, που τους έβαζαν οι άνθρωποι. 'Ετσι κι έγινε.
    Αμέσως όμως κατόπιν πήραν την πρωτοβουλία τα καλφάδια (οι μαθητευόμενοι) του σαμαρά, μα δεν ήξεραν να κάμουν καλή τη δουλειά, γιατί έχασαν το μαστορά τους.
    'Ετσι τα κακοφτιαγμένα σαμάρια άρχισαν να χτυπάνε και να πλυγώνουν τα δυστυχισμένα γαϊδούρια, που δεν άργισαν να καταλάβουν ότι με την ανόητη πράξη τους έπεσαν από το κακό στο χειρότερο...

    Στον 'Οθωνα, ο οποίος τον ρώτησε τι γνώμη είχε για το νέο πανεπιστήμιο, που άρχισε να χτίζεται, απάντησε:
    -Να σας πω, μεγαλειότατε' μου φαίνεται ότι τούτο εδώ -κι έδειξε το Πανεπιστήμιο- δεν έπρεπε να κτισθή κοντά σε κείνο -κι έδειξε το Παλάτι' διότι φοβούμαι ότι τούτο θα φάει εκείνο..

    'Ελεγε «Οι 'Ελληνες είναι τρελλοί, αλλά έχουν θεόν φρόνιμον».

    Μετά την καταδίκη του τον πληροφόρησαν ότι ο βασιλιάς του χαρίζει τη ζωή και τον αφήνει μόνο... 20 χρόνια φυλακή. -Θα γελάσω το βασιλιά! Δεν θα ζήσω τόσους! Αποκρίθηκε.


      
    The LAND of GODS Since October 1996
    Oakville Ontario Canada
    Στράτος Δουκάκης
    σήμερα: