Since 1996
    
το ηλεκτρονικο μας περιοδικό "Έλα να δεις"

  • Mια Φωτογραφία και ένας τόπος

  • ποιήματα τ' αγαπημένα

  • Δημήτρης Καραλής

  • Ελληνική Πεζογραφία

  • ο στίχος της ημέρας

  • Ανθολογίες της ΕΕΛΣΠΗ

  • Λογοτέχνες και λογοτεχνήματα

  • Δ Ε Λ Τ Ι Α Τ Υ Π Ο Υ

  • Θωμάς Πετρολιάγκης

  • Ελένη Κατσουλάκη

  • Το περιοδικό "Εποχές" Μάιος 1963 Απρίλιος 1967

  • Τα απομνημονεύματα τού Δία

  • Χριστιάνα Αβραμίδου

  • Γιώτα Στρατή

  • Μαρία Θανοπούλου

  • Αικατερίνη Σιδέρη

  • Διονύσης Δουζένης

  • Κώστας Καλύβας

  • ΤΟ ΚΑΡΔΑΡΙΤΣΙ ΚΑΙ Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ

  • 'Aσπα Παπακωνσταντίνου

  • Παναγιώτης Τρανούλης

  • 'Aντρια Γαριβάλδη

  • Σπύρος Δαρσινός

  • Τι είναι ποίηση

  • Η ΓΕΝΝΗΣΗ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ

  • Μ. Καραγάτσης

  • ΟΙ ΣΑΡΑΚΑΤΣΑΝΑΙΟΙ ΣΤΟ ΔΙΑΒΑ ΤΩΝ ΑΙΩΝΩΝ

  • Δέκα μύθοι και μία Ιστορία Εισαγωγή

  • ΕΛΕΝΗ ΤΖΗΚΑ

  • Χριστίνα Τσαρδίκος

  • Αλκυόνη Παπαδάκη

  • ΝΙΚΟΣ ΣΠΑΝΙΑΣ

  • Μάρω Σιδέρη

  • 'Αιντε λοιπόν Έλληνα μου

  • Φωτογραφία και περιήγηση

  • Βασίλης Παπαθεοδώρου

  • «H Πόλις εάλω!»

  • Αυτοί είμαστε οι 'Ελληνες!!!

  • 'Aξιον εστί το τίμημα

  • Τα μάρμαρα του Παρθενώνα

  • ο Ξενοφών Ζολώτας

  • η Γλώσσα μου η Ελληνική

  • Γιώργος Μπαμπινιώτης: Ο «ποιητής της γλώσσας»

  • ΑΝΟΙΧΤΗ ΕΚΚΛΗΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ

  • Δρ Θωμάς Σαββίδης : Γλώσσα και πολιτισμός

  • Prof. Minas Savvas THE VANISHING OF CONSCIOUS HELLENISM

  • Χαιρετισμούς και Αφιερώματα

  • Ημέρα μνήμης Πολυτεχνείου

  • Ένας όρκος και μια Ιστορία

  • Κριτικές Αναλύσεις

  • Γαβριήλ Παναγιωσούλης

  • Γιάννης Ανδρεόπουλος

  • Λάκης Φουρουκλάς

  • 'Ατυπη Λέσχη

  • η Ανθολογία «ΞΕΝΙΤΕΙΑ»

  • Νίκος Παλαμήδης

  • Οδυσσέας Πλατύρραχος

  • Κική Δημουλά

  • Στέλιος Καζαντζίδης

  • Η Νάνσυ Μπίσκα

  • Διονύσης Κονταρίνης

  • Γκαμπριέλ Μάρκες

  • Λάρρυ Κουλ

  • Δημήτρης Ζαχαρόπoυλος

  • Ρούλα Ιωαννίδου - Σταύρου

  • Χρήστος Νιάρος

  • Στράτος Δουκάκης :

  • Βάϊος Φασούλας

  • Ελευθερία Μπέλμπα

  • Ιουστίνη Φραγκούλη-Αργύρη

  • Εθνική Αντίσταση και Λογοτεχνία

  • Αφιέρωμα στον Γιάννη Ρίτσο

  • Κώστας Γεωργουσόπουλος

  • ΤΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΤΗΣ ΜΑΝΑΣ ΜΟΥ

  • η ΜΑΝΗ

  • Όμορφη και παράξενη πατρίδα

  • Γνωρίστε το Oakville και τα πέριξ

  • Ο Νίκος Δημόπουλος

  • Γράμμα από το Γκύτερσλο

  • Τρισαγαπημένη ΑΡΚΑΔΙΑ

  • Δημήτρης Λιαντίνης

  • ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΙΔΡΥΜΑ

  • Hellenic American National Council

  • Ο Λόγος μέσα από τη Διασπορά

  • ΜΑΝΩΛΗΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ : Φοβάμαι...

  • Αχ Ελλάδα..

  • Γιατί δεν πήρε ο Νίκος Καζαντζάκης το βραβείο


  • Επόμενη Ενότητα..
    Ακολουθείτε το τόξο για την επόμενη ενότητα
    Προηγούμενη Ενότητα.. Ένας όρκος
    και μια Ιστορία


    2 Ιουλίου, 2003

    Προηγούμενη  σελίδα Κεντρική σελ. της Ενότητας Επόμενη  σελίδα


    Περιεχόμενα :    Ο ΟΡΚΟΣ ΤΟΥ Μ. ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ   Ο Ελληνικός λαός    Ρήγας Βελεστινλής Το κείμενο του Θούριου   Ο ΟΡΚΟΣ ΤΩΝ ΦΙΛΙΚΩΝ   Ο όρκος των αγωνιστών της Ε.Ο.Κ.Α   Αυτό το έθνος   


    Ο όρκος του Μεγάλου Αλεξάνδρου στο Συμπόσιο
    όλων των Εθνών της Κοινοπολιτείας του στην πόλη Ώπιδα το 324 π.Χ
    του υποστρατήγου ε. α Κ. Χ. Κωνσταντινίδη
    "Σας εύχομαι, τώρα που τελειώνουν οι πόλεμοι, να ευτυχήσετε με την ειρήνη.

    Όλοι οι θνητοί από δω και πέρα να ζήσουν σαν ένας λαός, μονοιασμένοι, για την κοινή προκοπή.Θεωρήστε την Οικουμένη πατρίδα σας, με κοινούς τους νόμους, όπου θα κυβερνούν οι άριστοι, ανεξαρτήτως φυλής.

    Δεν ξεχωρίζω τους ανθρώπους, όπως κάνουν οι στενοκέφαλοι, σε Έλληνες και βάρβαρους. Δεν με ενδιαφέρει η καταγωγή των πολιτών, ούτε η ράτσα που γεννήθηκαν. Τους καταμερίζω με ένα μόνο κριτήριο, την αρετή.Για μένα κάθε καλός ξένος είναι Έλληνας και κάθε κακός Έλληνας είναι χειρότερος από βάρβαρο.

    Αν ποτέ σας παρουσιαστούν διαφορές, δεν θα καταφύγετε ποτέ στα όπλα, παρά θα τις λύνετε ειρηνικά. Στην ανάγκη θα σταθώ εγώ διαιτητής σας.

    Το Θεό δεν πρέπει να τον νομίζετε σαν αυταρχικό Κυβερνήτη, αλλά σαν κοινό Πατέρα όλων, ώστε η διαγωγή σας να μοιάζει με την ζωή που κάνουν τα αδέλφια στην οικογένεια.

    Από μέρους μου σας θεωρώ όλους ίσους, λευκούς ή μελαψούς και θα ήθελα να μην είστε μόνον υπήκοοι της Κοινοπολιτείας μου, αλλά μέτοχοι, όλοι συνέτεροι.

    Όσο περνάει από το χέρι μου, θα προσπαθήσω να συντελεσθούν αυτά που υπόσχομαι.Τον όρκο που δώσαμε με την σπονδή απόψε κρατήστε τον σαν συμβόλαιο αγάπης".

    "Now that the war is finished, I wish you all to live happily with the peace.

    All mortals from now and on will live like one nation, united for a common prosperity. You should regard the ecumenical country with common laws, which must governed by the VIRTUES, irrespective of race.

    I do not divide human beings as the narrow-minded people do, for in Hellenes and foreigners (barbarians). It does not interest me the origin of each citizens, neither the race that were born from. I apportion them all with only one criterion, "VIRTUE". For me, any good foreigner is a Greek, and any bad Greek is worse than a barbarian.

    If any difference appears amongst you, do not take refuge to weapons, but try to solve them peacefully. If need be, I will act as your negotiator.

    You must not consider God as authoritarian ruler, but rather as a common father for all, so that your conduct together should be like brothers in a family.

    From my part, I consider all equal white and brown people. Moreover, I wanted you not to be only law-abounded citizens to the state, but involving also as partners.

    As much as my authority permits me, I will try to materialize what I have promised. The oath that we are given ceremonially here tonight should be held as a symbol of LOVE."

    Translated by Dr D. Karalis

    Από τον Oρκο αυτό αποδεικνύεται ότι ο Μέγας Αλέξανδρος δεν υπήρξε ιμπεριαλιστής-κατακτητής, ούτε πλιατσικολόγος και στενόμυαλος, αλλά αντίθετα ένας οραματιστής, εκπολιτιστής και φιλόσοφος. Ο Όρκος του είναι κήρυγμα Αγάπης και συμφιλίωσης των λαών. Σήμερα που αναβιώνει απειλητικά το φάσμα της Αμερικανικής Κοσμοκρατορίας και συνέχιση του πολέμου στη Συρία, Ιράν κ.ο.κ είναι περισσότερο από ποτέ ανάγκη αυτός να γίνει πράξη για να σταματήσουν οι πόλεμοι και να εδραιωθεί η πανανθρώπινη Ειρήνη, Φιλία και Συνεργασία μεταξύ των λαών της γης .
    συνέχεια

    [Επειδή ο Όρκος αυτός αμφισβητείται από πολλούς αναφέρω τις αρχαίες πηγές :α/ Αλεξανδρινός φιλόσοφος Ερατοσθένης(375-194 π. Χ) τρίτος διευθυντής Βιβλιοθήκης Αλεξανδρείας. Τον άκουσε από πολλούς γέροντες, αυτήκοους ακροατές, β/ Ψευδοκαλλισθένης βιβλίο Γ']

    Κ. Χ. Κωνσταντινίδης
    Υποστράτηγος ε. α

    Links : Υποστράτηγος Κ. Χ. Κωνσταντινίδης Ο ΟΡΚΟΣ ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΟΥ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ The oath of Alexander the Great Alexander of Macedon's Oath at Opis, 324 BC Alexandros III Philippou Makedonon,



    Ο Ελληνικός λαός είναι δυσκολοκυβέρνητος
    «Τhe Greeks are hard to govern so we must strike deep into their cultural roots. That way we may knock some sense into them. What I mean, is that we must strike their language, their religion, their cultural and historical heritage in order to eliminate any possibility of their progress, prominence and domination so that they would stop having a say in the Balkans, the East Mediterranean and the Middle East, which are the key areas of a great strategic importance for the policy of te USA». HENRY KISSINGER «Ο Ελληνικός λαός είναι δυσκολοκυβέρνητος και γι' αυτό πρέπει να τον πλήξουμε βαθιά στις πολιτισμικές του ρίζες. Εννοώ, δηλαδή, να πλήξουμε τη γλώσσα, τη θρησκεία, τα πνευματικά και ιστορικά του αποθέματα, ώστε να εξουδετερώσουμε κάθε δυνατότητά του να αναπτυχθεί, να διακριθεί, να επικρατήσει, για να μη μας παρενοχλεί στην Ανατολική Μεσσόγειο, στη Μέση Ανατολή, σε όλη αυτή τη νευραλγική περιοχή μεγάλης στρατηγικής σημασίας για μας, για την πολιτική των Η.Π.Α.». HENRY KISSINGER
    As reported in the Turkish Daily, February 17, 1997




    Αφιερώματα
    Ρήγας Βελεστινλής
    Το κείμενο του Θούριου

    Ως πότε παλικάρια, να ζούμε στα στενά,
    μονάχοι σα λεοντάρια, σταις ράχαις στα βουνά;
    Σπηλιαίς να κατοικούμε, να βλέπωμεν κλαδιά,
    να φεύγωμ' απ' τον κόσμον, για την πικρή σκλαβιά;
    Να χάνωμεν αδέλφια, πατρίδα και γονείς,
    τους φίλους, τα παιδιά μας, κι όλους τους συγγενείς;
    Καλλιώναι μίας ώρας ελεύθερη ζωή,
    παρά σαράντα χρόνοι, σκλαβιά και φυλακή.
    Τι σ' ωφελεί αν ζήσεις, και είσαι στη σκλαβιά;
    στοχάσου πως σε ψαίνουν, καθ' ώραν στην φωτιά.
    Βεζύρης, δραγουμάνος, αφέντης κι αν σταθής
    ο τύραννος αδίκως σε κάμνει να χαθής.
    Δουλεύεις όλ' ημέρα, σε ό,τι κι αν σε πη,
    κι' αυτός πασχίζει πάλιν, το αίμα σου να πιη.
    Ο Σούτζος, κι' ο Μουρούζης, Πετράκης, Σκαναβής
    Γκίκας και Μαυρογένης, καθρέπτης, ειν' να ιδής.
    Ανδρείοι καπετάνοι, παπάδες, λαϊκοί,
    σκοτώθηκαν κι' αγάδες, με άδικον σπαθί.
    Κι' αμέτρητ' άλλοι τόσοι, και Τούρκοι και Ρωμιοί,
    ζωήν και πλούτον χάνουν, χωρίς καμμιά 'φορμή.
    Ελάτε μ' έναν ζήλον, σε τούτον τον καιρόν,
    να κάμωμεν τον όρκον, επάνω στον σταυρόν.
    Συμβούλους προκομμένους, με πατριωτισμόν
    να βάλωμεν εις όλα, να δίδουν ορισμόν.
    Οι νόμοι ναν' ο πρώτος, και μόνος οδηγός,
    και της πατρίδος ένας, να γένη αρχηγός.
    Γιατί κ' η αναρχία, ομοιάζει την σκλαβιά,
    να ζούμε σαν θηρία, είν' πλιο σκληρή φωτιά.
    Και τότε με τα χέρια, ψηλά στον ουρανόν
    ας πούμ' απ' την καρδιά μας, ετούτα στον Θεόν.
    Εδώ σηκώνονται οι πατριώται ορθοί,
    και υψώνοντες τας χείρας προς τον ουρανόν,
    κάμνουν τον όρκον.

    Όρκος κατά της τυραννίας και της αναρχίας.
    Ω βασιλεύ του κόσμου, ορκίζομαι σε σε,
    στην γνώμην των τυράννων, να μην έλθω ποτέ.
    Μήτε να τους δουλεύσω, μήτε να πλανηθώ,
    εις τα ταξίματά τους, για να παραδοθώ.
    Εν όσω ζω στον κόσμον, ο μόνος μου σκοπός,
    για να τους αφανίσω, θε νάναι σταθερός.
    Πιστός εις την πατρίδα, συντρίβω τον ζυγόν,
    αχώριστος για ναμαι, υπό τον στρατηγόν.
    Κι αν παραβώ τον όρκον, ν' αστράψ' ο ουρανός,
    και να με κατακάψη, να γένω σαν καπνός.

    Τέλος του όρκου

    Σ' ανατολή και δύσι, και νότον και βοριά,
    για την πατρίδα όλοι, νάχωμεν μια καρδιά.
    Στην πίστιν του καθ' ένας, ελεύθερος να ζη,
    στην δόξαν του πολέμου, να τρέξωμεν μαζί.
    Βουλγάροι κι' Αρβανήτες, Αρμένιοι και Ρωμιοί,
    Αράπηδες και άσπροι, με μια κοινήν ορμή,
    Για την ελευθερίαν, να ζώσωμεν σπαθί,
    πως είμαστ' αντριωμένοι, παντού να ξακουσθή.
    Όσ' απ' την τυραννίαν, πήγαν στην ξενητιά
    στον τόπον του καθ' ένας, ας έλθη τώρα πλιά.
    Και όσοι του πολεμου, την τέχνην αγροικούν
    Εδώ ας τρέξουν όλοι, τυράνους να νικούν.
    Η Ρούμελη τους κράζει, μ' αγκάλαις ανοιχταίς,
    τους δίδει βιό και τόπον, αξίαις και τιμαίς.
    Ως ποτ' οφφικιάλος, σε ξένους Βασιλείς;
    ένα να γένης στύλος, δικής σου της φυλής.
    Κάλλιο για την πατρίδα, κανένας να χαθή
    ή να κρεμάση φούντα, για ξένον στο σπαθί.
    Και όσοι προσκυνήσουν, δεν είναι πλιό εχθροί,
    αδέλφια μας θα γένουν, ας είναι κ' εθνικοί.

    Μα όσοι θα τολμήσουν, αντίκρυ να σταθούν,
    εκείνοι και δικοί μας, αν είναι, ας χαθούν.
    Σουλιώταις και Μανιώταις, λιοντάρια ξακουστά
    ως πότε σταις σπηλιαίς σας, κοιμάστε σφαλιστά;
    Μαυροβουνιού καπλάνια, Ολύμπου σταυρ' αητοί,
    κι' Αγράφων τα ξεφτέρια, γεννήστε μια ψυχή.
    Ανδρείοι Μακεδόνες, ορμήσετε για μια,
    και αίμα των τυράννων, ρουφήστε σα θεριά.
    Του Σάββα και Δουνάβου, αδέλφια Χριστιανοί,
    με τ' άρματα στο χέρι, καθ' ένας ας φανή,
    Το αίμα σας ας βράση, με δίκαιον θυμόν,
    μικροί μεγάλ' ομώστε, τυράννου τον χαμόν.
    Λεβέντες αντριωμένοι, Μαυροθαλασσινοί,
    ο βάρβαρος ως πότε, θε να σας τυραννή.
    Μην καρτερήτε πλέον, ανίκητοι Λαζοί,
    χωθήτε στο μπογάζι, μ' εμάς και σεις μαζί.
    Δελφίνια της θαλάσσης, αζδέρια των νησιών,
    σαν αστραπή χυθήτε, χτυπάτε τον εχθρόν.
    Της Κρήτης και της Νύδρας, θαλασσινά πουλιά,
    καιρός ειν' της πατριδος, ν' ακούστε την λαλιά.
    Κι' οσ' είστε στην αρμάδα, σαν άξια παιδιά,
    οι νόμοι σας προστάζουν, να βάλετε φωτιά.
    Μ' εμάς κι εσείς Μαλτέζοι, γεννήτ' ένα κορμί,
    κατά της τυραννίας, ριχθήτε με ορμή.
    Σας κράζει η Ελλάδα, σαν θέλει σας πονεί,
    ζητά την συνδρομήν σας, με μητρικήν φωνή.
    Τι σκέκεις Παζβαντζιόγλου, τόσον εκστατικός;
    τεινάξου στο Μπαλκάνι, φώλιασε σαν αητός.
    Τους μπούφους και κοράκους, καθόλου μην ψηφάς,
    με τον ραγιά ενώσου, αν θέλης να νικάς.
    Συλήστρα και Μπραϊλα, Σμαήλι και Κιλί,
    Μπενδέρι και Χωτήνι, εσένα προσκαλεί.
    Στρατεύματα σου στείλε, κ' εκείνα προσκυνούν
    γιατί στην τυραννίαν, να ζήσουν δεν μπορούν.
    Γγιουρντζή πλιά μη κοιμάσαι, συκώσου με ορμήν,
    τον Προύσια να μοιάσης, έχεις την αφορμήν.
    Και συ που στο Χαλέπι, ελεύθερα φρονείς
    πασιά καιρόν μη χάνεις, στον κάμπον να φανής.
    Με τα στρατεύματά σου, ευθύς να συκωθής,
    στης Πόλης τα φερμάνια, ποτέ να μη δοθής.
    Του Μισιριού ασλάνια, για πρώτη σας δουλειά,
    δικόν σας ένα μπέη, κάμετε βασιλιά.
    Χαράτζι της Αιγύπτου, στην Πόλ' ας μη φανή,
    για να ψοφήσ' ο λύκος, όπου Σας τυραννεί.
    Με μια καρδιάν όλοι, μια γνώμην, μια ψυχή,
    χτυπάτε του τυράννου, την ρίζα να χαθή.
    Ν' ανάψωμεν μια φλόγα, σε όλην την Τουρκιά,
    να τρέξ' από την Μπόσνα, και ως την Αραπιά
    Ψηλά στα μπαϊράκια, συκώστε τον σταυρόν,
    και σαν αστροπελέκια, χτυπατε τον εχθρόν.
    Ποτέ μη σταχασθήτε, πως είναι δυνατός,
    καρδιοκτυπά και τρέμει, σαν τον λαγόν κι' αυτός.
    Τρακόσοι Γγιρτζιαλήδες, τον έκαμαν να ιδή,
    πως δεν μπορεί με τόπια, μπροστά τους να ευγή.
    Λοιπόν γιατί αργήτε, τι στέκεσθε νεκροί;
    ξυπνήστε μην είστε ενάντιοι κ' εχθροί.
    Πως οι προπάτορές μας, ορμούσαν σα θεριά,
    για την ελευθερίαν, πηδούσαν στη φωτιά.
    Έτζι κ' ημείς, αδέλφια, ν' αρπάξωμεν για μια
    τ' άρματα, και να βγούμεν απ' την πικρή σκλαβιά.
    Να σφάξωμεν τους λύκους, που στον ζυγόν βαστούν,
    και Χριστιανούς και Τούρκους, σκληρά τους τυραννούν.
    Στεργιάς και του πελάγου, να λάμψη ο σταυρός,
    και στην δικαιοσύνην, να σκύψη ο εχθρός.
    Ο κόσμος να γλυτώση, απ' αύτην την πληγή,
    κ' ελεύθεροι να ζώμεν, αδέλφια εις την γη.


    Ο ΟΡΚΟΣ
    ΤΩΝ ΦΙΛΙΚΩΝ (1814-1821)
    "ΟΡΚΙΖΟΜΑΙ ενώπιον του αληθινού θεού οικειοθελώς, ότι θέλω είμαι επί ζωής μου πιστός εις την Εταιρείαν κατά πάντα. Να μη φανερώσω το παραμικρόν από τα σημεία και λόγους της, μήτε να σταθώ κατ' ουδένα λόγον η αφορμή του να καταλάβωσιν άλλοι ποτέ, ότι γνωρίζω τι περί τούτων, μήτε εις συγγενείς μου, μήτε εις πνευματικόν ή φίλον μου.

    ΟΡΚΙΖΟΜΑΙ, ότι εις το εξής δεν θέλω έμβει εις καμίαν άλλην εταιρείαν, οποία και αν είναι, μήτε εις κανένα δεσμόν υποχρεωτικόν. Και μάλιστα, οποιονδήποτε δεσμόν αν είχα, και τον πλέον αδιάφορον ως προς την Εταιρείαν, θέλω τον νομίζει ως ουδέν.

    ΟΡΚΙΖΟΜΑΙ, ότι θέλω τρέφει εις την καρδίαν μου αδιάλλακτον μίσος εναντίον των τυράννων της πατρίδος μου, οπαδών και των ομοφρόνων με τούτους. Θέλω ενεργεί κατά πάντα τρόπον προς βλάβην και αυτόν τον παντελή όλεθρόν των, όταν η περίστασις το συγχωρήση.

    ΟΡΚΙΖΟΜΑΙ να μη μεταχειρισθώ ποτέ βίαν δια να συγγνωρισθώ με κανένα συνάδελφον, προσέχων εξ εναντίας με την μεγαλυτέραν επιμέλειαν να μη λανθασθώ κατά τούτο, γινόμενος αίτιος ακολούθου τινός συμβάντος.

    ΟΡΚΙΖΟΜΑΙ να συντρέχω, όπου εύρω τινά συνάδελφον, με όλην την δύναμιν και την κατάστασίν μου. Να προσφέρω εις αυτόν σέβας και υπακοήν, αν είναι μεγαλύτερος εις τον βαθμόν, και αν έτυχε πρότερον εχθρός μου, τόσον περισσότερον να τον αγαπώ και να τον συντρέχω καθ’όσον η έχθρα μου ήθελε είναι μεγαλυτέρα.

    ΟΡΚΙΖΟΜΑΙ, ότι, καθώς εγώ παρεδέχθην εις την Εταιρείαν, να δέχωμαι παρομοίως άλλον αδελφον, μεταχειριζόμενος πάντα τρόπον και όλην την κανονιζομένην άργητα, εωσού τον γνωρίσω Έλληνα αληθή, θερμόν υπερασπιστήν της πατρίδος, άνθρωπον ενάρετον και άξιον όχι μόνον να φυλάττη το μυστικόν, αλλά να κατηχήση και άλλον ορθού φρονήματος.

    ΟΡΚΙΖΟΜΑΙ να μην ωφελώμαι κατ’ουδένα τρόπον από τα χρήματα της Εταιρείας, θεωρών αυτά ως ιερόν πράγμα και ενέχυρον ανήκον εις όλον το έθνος μου. Να προφυλάττωμαι παρομοίως και εις τα λαμβανόμενα και στελλόμενα εσφραγιαμένα γράμματα.

    ΟΡΚΙΖΟΜΑΙ να μην ερωτώ ποτέ κανένα των Φιλικών με περιέργειαν, δια να μάθω οποίος τον εδέχθη εις την Εταιρείαν. Κατά τούτο δε μήτε εγώ να φανερώσω, ή να δώσω αφορμήν εις τούτον να καταλάβη, ποίος με παρεδέχθη. Να υποκρίνωμαι μάλιστα άγνοιαν, αν γνωρίζω το σημείον εις το εφοδιαστικόν τινος

    ΟΡΚΙΖΟΜΑΙ να προσέχω πάντοτε εις την διαγωγήν μου, να είμαι ενάρετος. Να ευλαβώμαι την θρησκείαν μου, χωρίς να καταφρονώ τας ξένας. Να δίδω πάντοτε το καλόν παράδειγμα. Να συμβουλεύω και να συντρέχω τον ασθενή, τον δυστυχή και τον αδύνατον. Να σέβωμαι την διοίκησιν, τα έθιμα, τα κριτήρια και τους διοικητάς του τόπου, εις τον οποίον διατρίβω.

    ΤΕΛΟΣ ΠΑΝΤΩΝ ΟΡΚΙΖΟΜΑΙ ΕΙΣ ΣΕ, Ω ΙΕΡΑ ΠΛΗΝ ΤΡΙΣΑΘΛΙΑ ΠΑΤΡΙΣ, ΟΡΚΙΖΟΜΑΙ εις τους πολυχρονίους βασάνους Σου, ορκίζομαι εις τα πικρά δάκρυα, τα οποία τόσους αιώνας έχυσαν και χύνουν τα ταλαίπωρα τέκνα Σου, εις τα ίδια μου δάκρυα, χυνόμενα κατά ταύτην την στιγμήν, και εις την μέλλουσαν ελευθερίαν των ομογενών μου, ότι αφιερώνομαι όλως εις Σε. Εις το εξής Συ θέλεις είσαι η αιτία και ο σκοπός των διαλογισμών μου. Το όνομά Σου ο οδηγός των πράξεών μου και η ευτυχία Σου η ανταμοιβή των κόπων μου. Η θεία δικαιοσύνη ας εξαντλήση επάνω εις τη κεφαλήν μου όλους τους κεραυνούς της, το όνομά μου να είναι εις αποστροφήν, και το υπικείμενόν μου το αντικείμενον της κατάρας και του αναθέματος των Ομογενών μου, αν ίσως λησμονήσω εις μίαν στιγμήν τας δυστυχίας των και δεν εκπληρώσω το χρέος μου. Τέλος ο θάνατός μου ας είναι η άφευκτος τιμωρία του αμαρτήματός μου, δια να μη μολύνω την αγνότητα της Εταιρείας με την συμμετοχήν μου."



    Ο όρκος των αγωνιστών της Ε.Ο.Κ.Α στην Κύπρο (1955-1959)

    «Ορκίζομαι εις το όνομα της Αγίας Τριάδος ότι:
    1.- Θα αγωνισθώ με όλας μου τας δυνάμεις διά την απελευθέρωσιν της Κύπρου από τον Αγγλικόν ζυγόν, θυσιάζωνκαι αυτήν την ζωήν μου.
    2.- Δεν θα εγκαταλείψω τον αγώνα υπό οιονδήποτε πρόσχημα παρά μόνον όταν διαταχθώ υπό του Αρχηγού της Οργανώσεως και αφού εκπληρωθή ο σκοπός του αγώνος.
    3.- Θα πειθαρχήσω απολύτως εις τας διαταγάς του Αρχηγού της Οργανώσεως και μόνον τούτου.
    4.- Συλλαμβανόμενος θα τηρήσω απόλυτον εχεμύθειαν τόσον επί των μυστικών της Οργανώσεως όσον και επί των ονομάτων των συμμαχητών μου, έστω και εάν βασανισθώ δια να ομολογήσω.
    5.- Δεν θα ανακοινώ εις ουδένα διαταγήν της Οργανώσεως ή μυστικόν το οποίον περιήλθεν εις γνώσιν μου παρά μόνον εις εκείνους δι’ούς έχω εξουσιοδότησιν υπό του Αρχηγού της Οργανώσεως.
    6.- Τας πράξεις μου θα κατευθύνη μόνον το συμφέρον του αγώνος και θα είναι απηλλαγμέναι πάσης ιδιοτελείας ή κομματικού συμφέροντος.
    7.- Εάν παραβώ τον όρκον μου θα είμαι ΑΤΙΜΟΣ και άξιος πάσης τιμωρίας» Υπογραφή μυουμένου

    Αυτό το έθνος

    "Αυτό το έθνος σήκωσε ντουφέκι του Σουλτάνου -και δεν το υπόταξε. Εσείς θα το υποτάξετε και δεν θέλετε Διοίκησιν; Και ποίον έθνος χωρίς διοίκησιν και νόμους ευδοκίμησε και δεν εχάθη; Κ' εμείς χωρίς νόμους δεν πάμε ομπρός, και δεν μας γνωρίζουν και τ' άλλα τα έθνη. Θα μας λένε κλέφτες και παντίδους. Και οι Τούρκοι δεν χάθηκαν με τους ντόπιους εκείνους οπού σκοτώσετε εσείς κ' εμείς, ήρθαν εις την Ρούμελη νέγοι Τούρκοι και, καθώς τρωγόμαστε, θα μπούνε κ' εδώ, και θα σας πατήσουνε αυτείνοι τα γερά σας χώματα, οπού φωνάζετε οπού σας τα πατήσαμεν εμείς. Εμείς είμαστε συνάδελφοί σας κ' 'Ελληνες. Κι' αν δεν μάθετε γνώση, θα τα πατήσουν αυτείνοι και θα χαθήτε κ' εσείς κ' εμείς".

    "'Οσα χρήματα πήγαμε έξω να πλερώσουμε τους ανθρώπους, οπού τα είχε ο κύριος Κωλέτης, έβαλε φύλακά τους τον μπατζανάκη του Γκούρα τον Κατζικοστάθη, και γιόμωσε τον Γκούρα ο Κωλέτης λίρες, του γιόμωσε το δισάκκι του από αυτές κι' από τα λάφυρα του Νοταρά και Σισίνη κι' αλλουνών. Το ίδιον και τον Κατζικοστάθη. Αφού τους έκαμε αυτείνη την καλωσύνη ο Κωλέτης, τον πουλημένον άνθρωπον κι' άρπαγον τον έκαμε αρχηγόν να πάγη αναντίον του Δυσσέως -κι' ο Σοφιανόπουλος συνβουλάτορας. Αυτό μαθαίνει ο Δυσσέας, άλλο δεν είχε καταφύγιον να σταθή εις την Ελλάδα, σηκώνεται και πάγει εις τους Τούρκους, και γίνεται με το στανιόν Τούρκος να γλυτώση. Καθώς έκαμε ο Μαυροκορδάτος τον Βαρνακιώτη κι' άλλους και πήγαν εις τους Τούρκους και γλύτωσαν, έτζι πάγει κι' ο δυστυχής Δυσσέος. 'Ηρθε τούτες τις ημέρες εδώ ο Γκούρας, γιόμωσε το δισάκκι του λίρες, επικύρωσε και εις την Κυβέρνηση άλλες οχτακόσες χιλιάδες γρόσια, ότι κάνει να λάβη από την Κυβέρνηση ακόμα, κι' αχώρια μουκατάδες Αθήνας, Φήβας, Λιβαδειάς και τα εξής. Κι' όλο το φουσάτο οπού πλερώνει ποτές δεν είναι διακόσιοι πενήντα άνθρωποι, τον έναν εις την πλερωμή τον κάνει δέκα".

    "Πήγανε αναντίον του δυστυχή Δυσσέα. Ακούγοντας ότι έρχεται αναντίον του ο δικός του ο Γκούρας, το παιδί του, οπού αυτός τον δόξασε, μπιστεύτηκε και βήκε και παραδόθη εις το παιδί του. Τον πήγε εις την Αθήνα και τον σκότωσε. Τελείωσε πλέον ο κύριος Κωλέτης κι' από τον τρίτον αντίζηλόν του. Δυσσέα Αντρίτζο, Αλέξη Νούτζο, Χρήστο Παλάσκα και τους τρεις τους σκότωσε".