Η Χώρα των Θεών μέσα από το FTP (1711..) Αφιέρωμα στα δεκάχρονα της ΧΩΡΑΣ των ΘΕΩΝ : Ελληνική Λογοτεχνία στο διαΔίκτυο
"..Και ότι είδα, και ότι έμαθα όλα αυτά τα χρόνια, τίποτα μα τίποτα, δεν άγγιξε την ψυχή μου τόσο ιερά, τόσο μυσταγωγικά, όσο τα ευλογημένα εκείνα παιδικά μου χρόνια στο ΑΓΑΠΗΜΕΝΟ ΜΟΥ
ΧΩΡΙΟ, το ΚΑΡΔΑΡΙΤΣΙ!!!"
Καλώς ορίσατε στο δικτυακό σπίτι του Λουδοβίκου των Ανωγείων. Σ' αυτό το χώρο μπορείτε να γνωρίσετε το Λουδοβίκο, μέσα απ' τη βιογραφία, τους στίχους και πολλές φωτογραφίες που παρατίθενται. Σχέδον πριν τρία χρόνια ξεκίνησε η δημιουργία αυτού του τόπου και στην πορεία, με τη βοήθεια του Λουδοβίκου και καλών του φίλων, φιλοξένησε πλούσιο υλικό και πληροφορίες. Πιστεύω πως θα βρείτε ό,τι σας ενδιαφέρει σ' αυτό το φιλόξενο, μα χωρίς πολλά ηλεκτρονικά πλουμίδια, σπίτι. Καλή περιήγηση και καλή αντάμωση.
Ο Λουδοβίκος γεννήθηκε στα Ανώγεια της Κρήτης, ένα ορεινό χωριό του Ψηλορείτη. Εμφανίστηκε στη μουσική σκηνή το 1985 με το δίσκο «Μοιρολόγια», ως ένας από τους μουσικούς που ανέδειξε ο Μάνος Χατζιδάκις. Όπως ο ίδιος συνηθίζει να λέει αποφόιτησε από την Ανωτάτη Μουσική Σχολή Ανωγείων. Το καλλιτεχνικό ψευδώνυμο του Γιώργου Δραμουντάνη προέρχεται από τα ονόματα της μητέρας και του αδελφού του. Ο μεγάλος του αδελφός ονομάζονταν Λουδονίκος (ο Νίκος της Λουλουδιάς). ’ρεσε στο Χατζιδάκι, ο οποίος συνήθιζε να προσθέτει και την καταγωγή, και προέκυψε το «Λουδοβίκος των Ανωγείων».
Ο Λουδοβίκος λέει:
«Γεννήθηκα στην Κρήτη σ ένα χωριό του Ψηλορείτη, τ Ανώγεια. Τον χειμώνα τον θυμάμαι πάντα λευκό. Θάλασσα είδα πρώτη φορά στα έντεκά μου χρόνια. Από τότε που θυμάμαι τον εαυτό μου ήθελα να γίνω ζωγράφος. Το 1979 γνωρίζομαι με το Μάνο Χατζιδάκι στα Ανώγεια. Ένα βράδυ με άκουσε να τραγουδώ παίζοντας το μαντολίνο με μια παρέα φίλους. Την άλλη μέρα με κάλεσε και μου έδωσε το τηλέφωνό του με το «Χατζιδάκις» γραμμένο με δύο γιώτα. Τον ρώτησα γιατί με γιώτα και μου είπε ότι τα ήτα τον παχαίνουν. Εκείνος μου έδειξε το δρόμο πώς να κάνω ζωγραφική γράφοντας τραγούδια από τότε μέχρι σήμερα».
Η δισκογραφική δουλειά του Λουδοβίκου περιλαμβάνει: Μοιρολόγια (Σείριος-ΜΙΝΟΣ ΕΜΙ, 1985), Ο έρωτας στην Κρήτη είναι μελαγχολικός (Σείριος-ΜΙΝΟΣ ΕΜΙ, 1988), Ο Χαΐνης (Σείριος-ΜΒΙ, 1990), Το Μεϊντάνι (Σείριος-Μύλος, 1993), Χαρματούσα (Μύλος, 1995), Πύλη της άμμου (Μύλος, 1997), Το όχι αποκοιμήθηκε στην αγκαλιά του ναι (Λύρα, 1999), Τέσσερις δρόμοι για τον Ερωτόκριτο (Συμμετοχή) (Λύρα, 2001), The Colours of love (Network, 2000), ’νοιξα μανταρίνι και σε θυμήθηκα (Λύρα, 2001), Η Γιορτή των ανέμων (Λύρα, 2003). Στους δίσκους συμμετέχουν αξιόλογοι καλλιτέχνες όπως η Νένα Βενετσάνου, ο Διονύσης Σαββόπουλος, ο Νίκος Παπάζογλου, ο Σωκράτης Μάλαμας, Μελίνα Κανά, η Λιζέτα Καλημέρη, ο Μανώλης Λιδάκης, η Καλλιόπη Βέττα και πολλοί άλλοι.
Θεέ μου δεν μούδινες
και μένα -έστω
για λίγο- την δύναμη
να μπορούσα να πλάσω
τον κόσμο του Έλληνα με
το κλαρίνο του Πετρολούκα
Χαλκιά!... Και αφού δεν είναι
βολετό.. τότες, δώσε μου την
γαλήνη να ακούσω όλες τις νότες
αυτού του γίγαντα μάγου στο κλαρίνο
πριν πέσω στον δίκαιο ύπνο σου κώσ/δουρ.
Οι τρεις κορυφαίοι παραδοσιακοί δεξιοτέχνες ο Πετρολούκας Χαλκιάς κλαρίνο, ο Χρήστος Ζώτος, λαούτο και ο
Αχιλλέας Χαλκιάς βιολί, με αφορμή μια δισκογραφική συνεργασία τους που εκδόθηκε στην Γερμανία το1999,
θα ξαναβρεθούν να δώσουν ζωντανά το μουσικο στίγμα της Ηπείρου μια κατ' εξοχήν μουσική παράδοση που
ενσωματώνει οργανικά τον αυτοσχεδιασμό. Στα κρουστά τους συνοδεύει ο Νίκος Κοντός.
Ακούστε απόσπασμα από την εμφάνισή τους στις "Φωνές"
Η αγάπη
Μια μαργαρίτα στο ένα χέρι
στο άλλο το φως της αστραπής
στα χείλη κόκκινο μαχαίρι
στα μάτια ο ήλιος της αυγής.
Τα περιστέρια στην αυλή μου
ο Μάης στα σκόρπια μου μαλλιά
φύτρωσε η αγάπη στην ψυχή μου
τρέξτε φωνάξτε τα παιδιά.. κδ
Tσάμικο
Βλάμικο! 'Όταν ακούω
Να παίζει το κλαρίνο
'Η το βιολί -στα 61 μου-
Στήνω χορό με το ..μυαλό Αγγελένια μου
Να σε χαρώ στο τσάμικο, βλάμικο!
Συμπεθεριό κινάει ξανά
Με καβαλάρηδες μπροστάρηδες..
Και πίσω εγώ μαζί τα ..νιάτα μου
Η μαυρομάτα μου!
Και απάνω στο χορό μ' ένα ..θυμό
Στο λέω κοφτά να ξεμπερδέψω :
"Θε να σε κλέψω ντάλα γιόμα
Μ' ένα φιλί στο στόμα!".
Κώστας Δουρίδας Απρίλιος 2004
Ερωτικός Λόγος
Μαντρότοιχος, μεσοροφή, χρωστήρας πέρα η δύση.
Δυο περιστέρια μια πυγμή, ένα τραγούδι μια φωνή.
Λόγος η πρώτη λέξη.
Ποιος τόλπιζε την αρετή, την αρετή την αστραπή,
την αστραπή τον ήλιο, με την καρδιά να ζέψει;
Φτεροκοπούν οι πυρανθοί, πυρσοκροτούν οι πόθοι.
Δυο μάτια κλαίνε και μεθούν, δυο μάτια πίνουν και διψούν,
την αρετή την αστραπή, την αστραπή τον ήλιο.
Δυο μάτια κλαίνε και μεθούν, την νιότη αναστατώνουν!!
Βεργούλα
μπήκε στο χορό
με το θεό
αντάμα!
Έξη γερολεβεντονιοί
πήραν σειρά και κάθησαν
να δουν το θάμα...
Όμως η νιότη ετράπει σε φυγή
κι έμεινε η ελπίδα στο σκαλί
σαν ορφανή παιδούλα
να κλαίει να οδύρεται η Βεργούλα...
Αδελφοί αναγνώστες!
Επειδή έλαβα αυτείνη την αδυναμία να σας βαρύνω με την αμάθειά
μου (αν έβγουν εις φως αυτά οπού σημειώνω εδώ και ξηγώμαι πότε με κόλλησε αυτείνη η
ιδέα, -από τα 1829, Φλεβαρίου 26, εις το 'Αργος- και ακολουθώ αγώνες και άλλα περιστατικά
της πατρίδος) σας λέγω, αν δεν τα διαβάσετε όλα, δεν έχει το δικαίωμα κανένας από τους
αναγνώστες να φέρη γνώμη ούτε υπέρ, ούτε κατά.
'Οτι είμαι αγράμματος και δεν μπορώ να
βαστήσω ταχτική σειρά 'σ τα γραφόμενα, και... τότε φωτίζεται και ο αναγνώστης. Μπαίνοντας
εις αυτό το έργον και ακολουθώντας να γράφω δυστυχήματα αναντίον της πατρίδος και
θρησκείας, οπού της προξενήθηκαν από την ανοησίαν μας και 'διοτέλειά μας και από
θρησκευτικούς και από πολιτικούς και από 'μάς τους στρατιωτικούς, αγαναχτώντας και εγώ
απ' ούλα αυτά, ότι ζημιώσαμε την πατρίδα μας πολύ και χάθηκαν και χάνονται τόσοι αθώοι
άνθρωποι, σημειώνω τα λάθη ολωνών και φτάνω ως την σήμερον, οπού δεν θυσιάζομε ποτές
αρετή και πατριωτισμόν και είμαστε σε τούτην την άθλια κατάστασιν και κιντυνεύομεν να
χαθούμεν.
πήγαινε στα Απομνημονεύματα
Εδώ και πολλά χρόνια απασχολεί τους λαογράφους και τους μελετητές της Αρκαδίας αν ,
το πολυτραγουδισμένο δημοτικό τραγούδι που αφορά τα Σαράντα Παλληκάρια , είναι σχετικό
με την Τρίπολη , πρωτεύουσα της Αρκαδίας .
Παλιότερα , ο μακαρίτης τώρα Τάσος Τσακόπουλος , δημοδιδάσκαλος από τη Νεστάνη , είχε
πετύχει παραλλαγή που παρουσίαζε τα Σαράντα Παλληκάρια ν΄ έρχονται από την Αρκαδιά ( Κυπαρισσία ) ,
για να πατήσουν την Τριπολιτσά , φέρνοντας μάλιστα και τον γνωστό Αρκάδα από το Τουρκολέκα , τον Νικηταρά .
Ψυχή πώχει δώσει :
Φούσκωσε
της αυγής το
κλάμα, κατ' αντικρύ
στη ματωμένη τρίλλια .
Λάγνο
της κόρης
το κορμί, λούζεται
απ' τους μαστούς της άνοιξης.
Παίρνει φτερά,
δίνει φιλί χάνεται,
σβήνει τρέχει! Ξανάβει..
κράζει τον Πάνα , ματώνει το χείλι.
Απόμακρα
γνέφει, θυμούς
αφροσύνη. Καμώνεται..
θέλει, μα πάλι ολολύζει..
Ξαμώνει, περιμένει..
ψυχή πώχει δώσει.. κδ
Η χαμένης μας Hiroshima
Κάτω Πετράλωνα 1966
Επιτύμβιο:
Νεροποντή
κι άδειο
ποτήρι.
Γλεντοπηγή
το κοιμητήρι.
Κι ο θάνατος,
ο Μέγας
Βάκχος
των ψυχών. κδ
...Στο μεταξύ ο 'Αϊ μετανάστης θύμωσε!
και πήρε πένα και χαρτί κι' αντίς μελάνι, με αίμα!
έγραψε απάνω το όνομά του:
Ρήγας Φεραίος, Φιλικοί, 1821, Διονύσιος Σολωμός,
Υψηλάντης, και άλλοι πολλοί..
Και έτσι με αυτό ήρθε ξανά το φως
στην γαλανή πατρίδα των θεών και των Ελλήνων.
..'Ομως και πάλι τώρα
'Αη μετανάστη οι αετονύχηδες
των νέων καιρών.. Αυτοί. 'Ολοι αυτοί!.
Που οι ίδιοι είπαν ότι βαπτίστηκαν
στο αρχαίο πνεύμα το ελληνικό.
Σήμερα είναι τοι μπροστά κι'
αποκαλούνται: Οι μορφωμένοι... Οι δυνατοί...
Και αφού είδαν και απόειδαν
ότι με την ζόρι δεν βγαίνει τίποτα
γι' αυτό και αλλάξαν το τροπάρι, τώρα
το λένε: Παγκοσμιοποίηση και αφομοίωση.
το λένε .. Καρλομάγνο!. 'Αη μετανάστη:
Σαν την γλυκιά λαλιά
αιθέριας μουσικής,
-από τα χρόνια της Σαπφώς-
την προσταγή την Μητρική Σου ξαναλέω
στου ποιητή τα θεία τούτα λόγια:
«** 'Oπου, φωνάζω, και να βρίσκεστε,
αδελφοί, όπου και να πατεί το πόδι σας,
ανοίξετε μια βρύση, τη δική σας βρύση του Μαυρογένη. Καλό το νερό!.».
Μου είναι αδύνατον να μην θυμηθώ τον πατέρα μου κάθε φορά που ακούω τραγούδια του Παπασιδέρη... Έτσι λοιπόν σαν ένα μικρό μνημόσυνο στην μνήμη του, αφιερώνω όλα τα παρακάτω τραγούδια μαζί και αυτό που έγραψα εδώ. κδ.
Tραγούδια
με τον Γιώργο Παπασιδέρη
από την σελίδα των <<Αρκάδες εσμέν>>
Με το τραγούδι το δημοτικό,
και τον Παπασιδέρη* μάνα μου
που τ' ακούω παθιάζουμε.. Τα γηρατειά μου
τα ξεχνώ κι' αρχίζω
κι' ονειριάζουμε..
Παλικαρόπουλο γίνουμε,
μανούλα το μαντίλι!!
Στο νου μου αρμάθες τα σπαθιά
στα πόδια το τσαρούχι... Ζυγές εδώ,
ζυγές εκεί, παντού βροντούν κλαρίνα!..
Στήνω χορό στης εκκλησιάς τον πλάτανο..
Μανούλα την ευχή σου!! Σαράντα μέρες στο χορό
και δεν τ' αποχορταίνω.. Βάνω σουρίχτρα και σφυρώ
και χαλασμό σηκώνω.. Βλέπω βουνά, βλέπω
λογγιά κι' αντάριασμα στα πλάγια..
Χιλιάδες γιδοπρόβατα περνούν
στα βοσκοτόπια κι' ακούω
τα κυπροκούδουνα
κι' εγώ λαλώ φλογέρα..
Καβάλα πάνω στο άλογο
τον Θοδωρή σιμώνω και τον ρωτώ
για να μου πει πως πάει τ' αρματολίκι..
Κι' αυτός με ένα χαμόγελο και με τρανό καμάρι,
ρίχνει λεφτά στα όργανα για μένα που χορεύω..
Με το τραγούδι το δημοτικό, και τον Παπασιδέρη...
Σαν τραγουδάει κλέφτικο με πάει στην ιστορία..
Σαν τραγουδάει το συρτό, στης νιότης τα λημέρια..
Σαν τραγουδάει τσάμικο... μανούλα το μαντήλι!!
κώσ/δουρ.
Από την εφημερίδα "η Γορτυνία" αφιέρωμα στη γιορτή της γυναίκας
Δημήτρης Ζάχος
Στο δημοτικό τραγούδι, από τις αρχές του αιώνα μέχρι και τις μέρες μας, αρκετές ήταν οι φωτεινές περιπτώσεις ερμηνευτών που ξεχώρισαν για τις σπάνιες φωνητικές τους ικανότητες και αγαπήθηκαν ιδιαίτερα από το κοινό. Ορισμένοι εξ αυτών διαδραμάτισαν σημαντικό ρόλο στη διάσωση και στη διάδοσή του μέσω σχολών, σεμιναρίων και ειδικών προγραμμάτων και δραστηριοτήτων όπου συμμετείχαν. Εκείνος όμως που έφερε τον αέρα και την αύρα του σταρ, στο είδος, συναγωνιζόμενος σε δημοτικότητα και πωλήσεις ακόμα και τους «λαϊκούς» και τους «ελαφρούς» συναδέλφους του, δεν είναι άλλος από τον Δημήτρη Ζάχο .
Γεννήθηκα στα Γιάλουτρα της Αιδηψού στην Εύβοια. Με το τραγούδι στην οικογένεια δεν ασχολιόταν κανείς συστηματικά. Από μικρός βέβαια εγώ τραγουδούσα μια φωνή. Πηγαίναμε για ψάρεμα, για πυροφάνι κι εγώ τραγουδούσα στον αέρα. Υπηρέτησα φαντάρος στον Γράμμο περίπου τρία χρόνια. Όταν πήρα το απολυτήριο, επέστρεψα στο χωριό μου.
Εκεί ο ψάλτης που είχαμε μου πρότεινε να με πάει στον παπα-Τσάκαλο Ιστιαίας, όπου βρισκόταν η έδρα της επαρχίας μας, για να μάθω βυζαντινή μουσική. Κάτι φαίνεται διέκρινε στη φωνή μου. Ο παπα- Τσάκαλος με παρέπεμψε στον Κώστα Δεληγιάννη, που με δίδαξε για περισσότερο από τρεις μήνες να διαβάζω τις νότες και άλλα πολλά.
Τον Δεκαπενταύγουστο γινόταν στην Ιστιαία μεγάλο πανηγύρι και ήρθε για να ψάλει ο περίφημος τότε Χατζημάρκος, πρωτοψάλτης στο ναό του Αγίου Νικολάου του Βόλου και καθηγητής της βυζαντινής μουσικής. Με έβαλε και έψαλα, αλλά δεν του γέμισα τα αφτιά. Όταν τον συνοδέψαμε στο λιμάνι για να πάρει το πλοίο Κύκνος για τον Βόλο, ήμασταν μέσα στο αυτοκίνητο ενός φίλου μου, μαζί με τον παπα - Τσάκαλο. Κάποια στιγμή ο Χατζημάρκος μου λέει: «Μπορείς να πεις ένα τραγούδι, το Σαν πας πουλί μου στο Μοριά; » «Βεβαίως» του απαντώ και αρχινάω να το τραγουδώ. Έκανα διάφορους κελαϊδισμούς, στροφές με τη φωνή μου και, ενώ δεν τον ικανοποίησα ως ψάλτης, τον αιχμαλώτισα σαν τραγουδιστής.
Αγαπητέ μου φίλε,
..Στους ήχους της "Παράκλησις"
που έχω σε μεριές της σελίδας.. είναι
γιατί θαρρείς σ' αυτούς να ανακαλύπτω το βάθος
της Ιστορίας μου μαζί και το πεπρωμένο της φυλή μου ??
Σε αυτές τις στιγμές που ακούγοντας τους ήχους,
μέσα μου υψώνεται κραυγή της αγωνίας μου ??
Για εσένα ! Για εμένα ! Για τον μετανάστη!.
Την εκκλησία, την πατρίδα,
τους συνανθρώπους μας
στον πλανήτη ετούτο που
τελευταία εγκυμονεί
πρωτόγνωρους
κινδύνους...
Να ξέρεις ακόμα και τούτο:
Σε ότι έγραφα και γράφω
ο παραλήπτης μου ήσουν και είσαι εσύ !
Γιατί ήσουν και είσαι το σπίτι μου μαζί και η Aρχή..
..«Να μου το θυμάσαι και πάντα καλά μου νάσαι !»..
Κώστας Δουρίδας
Ο Θεόδωρος Κολοκοτρώνης, το καύχημα του σημερινού 'Ελληνα και της Ιστορίας του '21.
Ως μέχρι τα 52 του χρόνια έτρεχε σαν άγριο τσακάλι από κορφούλα σε κορφή γιατί τον κυνηγούσαν στο Μοριά οι τούρκοι με την βοήθεια ακόμη και των δικών
του ..φίλων και ..κουμπάρων (βλέπε Απομνημονεύματα), για να του πάρουν το κεφάλι -και γενιές ολόκληρες του είχαν ξεκληρίσει... Δεν είναι ραχούλα στο Μοριά που να μην είναι
θαμμένος εκεί Κολοκοτρώνης... 'Ετσι στο τέλος αφού κατάφερε και γλίτωσε απ' τα κυνηγητά και την βασανισμένη του ζωή, στα 52 του
χρόνια μπήκε στην επανάσταση! Και φυσικά μπήκε "στο πόστο που ήρμοζε εις τέτοιον άνδρα": Να είναι ο αρχηγός του σκλαβωμένου λαού. "Σαν παλικάρι
πολεμούσε και σαν φιλόσοφος οδηγούσε.." Και έτσι βοήθησε για την λευτεριά της πατρίδας στα 1821.
Σήμερα για τους 'Ελληνες, αλλά και για όλο τον ελεύθερο κόσμο, ο Κολοκοτρώνης αποτελεί σηματωρό της αιώνιας ελπίδας από τον
άνθρωπο και για τον άνθρωπο! 'Οτι δηλαδή για οτιδήποτε συμβαίνει γύρω σου φέρεις κι' εσύ ευθύνη και όσο και αδύναμος και αν είσαι, μην κάθεσαι παρατηρητής στα γεγονότα, πάρε μέρος σε ότι και με όποια δύναμη μπορείς, για την αξιοπρέπεια την πραγματική ελευθερία,
και τον σεβασμό των συνανθρώπων σου.
Κώστας Δουρίδας
Δύο Ποιήματα που είχα γράψει το ένα στο στρατό και το δεύτερο
στα πρώτα χρόνια του γυμνασίου αφιερωμένα και τα δύο στον αδελφό μου Νίκο.
Ελα αδελφέ από τα ξένα
Ελα αδελφέ από τα ξένα.
Απόψε η μάνα μας πεθαίνει..
Τα χείλη της μιλούν για σένα.
Τα μάτια της αναζητούν εσένα
και η πίκρα όλους μας βαραίνει.
Χθες Κηδέψαμε τον πατέρα
Πέθανε ο δόλιος φθισικός.
Ψυχορραγούσε μια ημέρα
εσέ ζητούσε όλη μέρα
τρανός του έμεινε ο καημός
Ελα αδελφέ και μην αργείς
Μην κάθεσ' άλλο ευτού στα ξένα.
Πεθαίνει η μάννα να την δεις.
Ελα κι εμάς να μας ηδείς
...Φοβάμαι μην δεν δεις κανένα. κδ
Ελα και φεύγεις
Αγαπημένε
ξενιτεμένε
τι κάνεις πια
στην ξενιτιά?
έλα και και φεύγεις.
Σε καρτερούμε
αχ να σε δούμε
Νίκο γλυκέ μου
αχ αδελφέ μου
έλα και φεύγεις.
Δώδεκα χρόνια
έκλεισες τώρα
στην ξενιτιά
αχ έλα πια
έλα και φεύγεις.
Ελα καλέ μας
Σταυραητέ μας
αγαπημένε
ξενιτεμένε
έλα και φεύγεις. κδ
Καπνόν Αποθρώσκοντα
Στη μνήμη του μπάρπα μου του Βέλου
Στο καραούλι
"νύχτα πάνω στην νύχτα"
πάντα και με το χέρι στην
σκαντάλη σε καρτερώ να ρθεις
άγιε μου εφιάλτη κι' εσύ δεν έρχεσαι.
Ρίχνω ματιές απελπισίας γύρω μου μες
στο σκοτάδι ψάχνοντας να βρω έναν
άνθρωπο επιτέλους να σου
στείλω χαμπέρι: 'Οτι στην
κάπελη έχουν σωπάσει
τα τσεκούρια εδώ
και πολύ καιρό
επειδή λεει
στο
Καρδαρίτσι
τα τζάκια των σπιτιών
δεν τον φοβούνται πια τον χειμώνα.. και οι χωριανοί λιγόστεψαν και οι δρόμοι χορταριάσαν.. κδ
με τον 20χρονο εαυτό μου
Συνομιλώντας τότε κδ
Πέσε
προσκύνησε
των άλλων το μεγάλο.
Σαν φεύγεις, προσκύναγε
τον μεγαλειώδη ήχο
των βημάτων σου!.
Οι άνθρωποι
παρατηρούν το..
βάδισμά σου κι'
αυτό που ίσως έκανες,
θαυμάζουν. μα σαν περάσεις
σε ξεχνούν, και τότε αλιά σου
Αν
μπορείς
κράτησε αυτό
που έχεις. Το
έχασες; συμπόνεσε
την ώρα
που
το
έχασες.
Ο θάνατος,
είναι η ανάπαυλα
της ζωής.. Η ζωή είναι
το ασίγαστο δαιμόνιο της
ψευδαίσθησης, που καταλήγει
στο θάνατο
Η λογική
μας προσκαλεί.
εμείς την υποπτευόμαστε.
Η ενοχή μας γεννά. .
H θέληση μας παροτρύνει..
O θάνατος μας τραγουδά...
Εμείς .
τον .
αναθεματάμε.
Η αφηρημένη
Τέχνη (Ποίηση
Ζωγραφική Γλυπτική)
συνωμοτεί κατά της
λογικής, που
εμείς
μονάχα
υποπτευόμαστε.
'Οταν
ζεις, για
τους άλλους,
αυτό είναι μια
συμβατικότητα και
αδιαφορούν. 'Οταν
πεθαίνεις... θυμούνται
τον δικό τους θάνατο και
..κλαίνε.
Εγώ,
εσύ, και
οι άλλοι,
είμαστε το
άθροισμα του
χρόνου. Ο Χρόνος
για εμάς δεν είναι τίποτα.
Η ελπίδα
και το πείσμα
για το τελείωμα
της νίκης, είναι η νίκη.
Η στιγμή
εξολοθρεύει
έναν ολάκερο
χρόνο, όταν εκείνη
στην επίλεκτη ώρα της,
κατανυκτικά επιτελέσει το έργο της.
Είσαι
αυτό που
είσαι. Τι άλλο
το καλύτερο
θέλεις
να είσαι;
Μην
αφήνεις
το χρόνο να
σου φεύγει. O χρόνος
δεν φεύγει. Εσύ ταξιδεύεις..
Η υποψία,
είναι η δύναμης
που λειτουργεί το είναι
μας. Η ζωή μας είναι
η δύναμη που ο χρόνος
την αγνοεί.. Και η
άγνοια είναι το μόνο μας κέρδος.
Τα πάντα
κυβερνώνται
από την λέξη. Η λέξη
είναι εκείνο που είσαι
Εσύ είναι λιγάκι αμφίβολο,
να είσαι αυτό που είναι η λέξη.
Οι
μεγάλοι
ξεκίνησαν
μικροί. Εσύ
μικρός. Ο δρόμος
είναι ανοικτός.. Σε περιμένει..
'Οταν
ο πόνος
ξεφαντώνετε
στα στήθια σου,
μην καρτερείς απέξω
την γιατρειά.. Πλησίασέ
τον, μέσα σου, και γίνου
φίλος του. Και σαν
τον καταφέρεις,
παρακαλεσέτονε να μείνει..
Κρατήσου
στ'ανηφόρι
της ζωής. Δεν
δίνεσαι άλλο ν'
ανεβείς? Μην δυσφο-
ρείς. Ο ήλιος από πέρα
έρχεται μόνος του να σέβρει.
Η γλώσσα
μου η ελληνική
μελωδικός, γλυκύς,
ανυπροσπέλαστος αχανής,
μεγαλειώδης, γίγας κόσμος!
Η μητρική μου η γλώσσα η ελληνική!.
(3.7Kb)
(3.4Kb)
(4.6Kb)
(4.2Kb)
(7.0Kb)
(2.5Kb)
(3.4Kb)
(4.1Kb)
(3.5Kb)
(4.9Kb)
(5.6Kb)
(3.3Kb)
Στην άκρη του ματιού: Ένα οδοιπορικό μέσα από τις σελίδες του ηλεκτρονικού περιοδικού "Έλα να δεις" της "LAND of GODS"
«Η Χώρα των Θεών», των ποιητών και του καπνόν αποθρώσκοντα...
Η ελληνική παρουσία στην Κύπρο, σημειώνεται απ΄ τον δέκατον τέταρτον αιώνα προ Χριστού.
Οταν τολμηροί Ελληνες έμποροι και τεχνίτες , έφθασαν ως τους παραλιακούς οικισμούς της,
για να ανταλλάξουν εμπορεύματα και να διδάξουν βιοτικές τέχνες. Αργότερα, ακολούθησε
πυκνότερο μεταναστευτικό ρεύμα, μόνιμη εγκατάσταση και πλήρης
εξελληνισμός των κατοίκων του μαγευτικού νησιού.
Γενναία μερίδα τιμής στον εξελληνισμό της αρχαίας Κύπρου έχει και η μαγευτική και ιστορική μας Αρκαδία. Που το ξέρουμε; Μας το πληροφορούν οι αρχαίοι συγγραφείς, με κορυφαίο τον πατέρα της ευρωπαϊκής λογοτεχνίας τον θείον Ομηρο. Μας το βεβαιώνουν τα πλούσια ανασκαφικά ευρήματα. Μας το φωνάζουν οι γραφές και οι επιγραφές, που έφερε στο φως η αρχαιολογική σκαπάνη, σχίζοντας προσεχτικά τα φιλόξενα και στοργικά κυπριακά σπλάχνα.
συνέχεια
'ελα να δεις . .
Ηλεκτρονικό περιοδικό λογοτεχνίας και πολιτισμού της LAND of GODS. Επιμέλεια του Κώστα Δουρίδα
Πέσ, τε μου αν ο Θεός δεν είχε κέφια τούτη την 'Αοιξη...
Πάντως, όταν η φύση οργιάζει, η παλαβομάρα της δεν έχει όρια.
Λες και η μαγεία φύτρωσε εδώ, με μύρια αρώματα και χίλιες ευωδιές.
Να γλυκαίνει την ψυχή και να οδηγεί τα μάτια που μπορούν να χαίρωνται,
να ανοίγουν διάπλατα και να εκστασιάζονται.
Να το θωρείς και να εκλαμβάνεται ως ευλογία.
Αυτό είναι χάρμα οφθαλμών, ένας υπέροχος πίνακας που δημιούργησε το ακούραστο εργαστήρι της φύσης, μοναδικό για απόλαυση.
Ένας τέλειος συνδιασμός χρωμάτων πάνω στον καταπράσινο τάπητα του λεσβιακού κάμπου.
Είναι μια ωδή στην ελληνική φύση, στο πολύχρωμο λεσβιακό αγροτεμάχι.
Η Λεσβιακή 'Ανοιξη σ, όλο το μεγαλείο της.
Σας την προσφέρω, αγαπημένοι μου, απλόχερα για να μαγέψετε,
αν μη τι άλλο... την ψυχή σας.
Η Κούλια είναι ένας πύργος κτίσμα της εποχής των Ενετών, περισσότερα
O ποταμός Λάδωνας - Το φράγμα και η τεχνητή λίμνη του στην Γορτυνία
Λαγκάδια Αρκαδίας.
... Τα Λαγκάδια βρίσκονται πάνω στην Ε.Ο. Τρίπολης-Πύργου
και απέχουν 66 χιλ. από την Τρίπολη και 78 χιλ. από τον Πύργο. (Διαδρομή Δ10). ...
"Πήρα, μάνα, το γράμμα σου και χάρηκα για κείνα που μου γράφεις.
Χάρηκα που ο 'Αγιος Πέτρος είναι αδιαπραγμάτευτος με τους διαπλεκόμενους
και τα αρπαχτικά της εποχής μας. Μου γράφεις, πως με λαχτάρα καρτερείς νέα
από τη Γορτυνία και θέλω να σε διαβεβαιώσω πως και μεις με την ίδια λαχτάρα
καρτερούμε τα δικά σας νέα.
Πολλοί φίλοι μου, μου ζητάνε να μεσολαβήσω να ενδιαφερθείς και για
εκείνους, όταν θά 'ρθει η ώρα να μας υποδεχτείτε.
Θέλω να σου γράψω πολλά, συμβαίνουν όμως τόσα γεγονότα που δεν
προλαβαίνω να ξεχωρίσω τα σημαντικά από τα σημαντικώτερα.
Σήμερα που σου γράφω μάνα, ύστερα από μια δυνατή βροχή, η Αττική
έγινε μιά απέραντη λίμνη. Δρόμοι, σπίτια, αυτοκίνητα, καταστραφήκαν και τρείς
άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους. Δε φταίει όμως κανείς.., αυτά συμβαίνουν λένε
στις δημοκρατίες. Τα έργα είναι μακροχρόνια. Έκανε την προμελέτη η Ν.Δ.,
έκανε την οριστική το ΠΑΣΟΚ και οι εργολάβοι εκτέλεσαν τα έργα. Ποιός φταίει;
Εμείς, μάνα, φταίμε. Εμείς που επιλέγουμε όσους μας κυβερνάνε κι έχουμε για
κυβερνήτες αυτούς που μας αξίζουνε..."συνέχεια.
Ο πόνος τσακίζει τα κόκκαλά μου και δεν με αφήνει να σκεφτώ.
Πληγώθηκαν τα χέρια μου και πόνεσαν.
Δουλέψαν σκληρά όλη μέρα δεν τα ορίζω.
Βαδίζω μεσ' τη νύχτα, έρημος, μόνος.
Τίποτα γύρω μου δεν μου είναι γνωστό.
Μια τεράστια μοναξιά με χωρίζει από εκείνα που είχα και έχασα.
Δεν μπορώ να θυμηθώ ποιος ήμουν κάποτε και ποιος είμαι τώρα.
Ξέχασα τα πάντα. Μια απορία με βασανίζει: Πώς βρέθηκα εδώ;
δεν το ξέρω.
Ο φόβος έχει κυριεύσει το πνεύμα μου και ναρκώσει τις
αισθήσεις μου. Τρέμω..
αγναντεύω ένα ψεύτικο ουρανό για να βρω εκεί μια απάντηση
από αγγέλου στόμα.
Τίποτα. Τίποτα δεν μου ανήκει εδώ.
Τίποτα δεν μου θυμίζει εκείνα που αγάπησα
και έχασα φεύγοντας.
Απαρηγόρητος κλαίω. Δυο δάκρια κυλούν απ' τα μάτια μου
ξεπλένοντας την μουντζούρα της ψυχής μου.
Ο πόνος μου έχει ένα όνομα μόνο: ΞΕΝΙΤΙΑ Περισσότερα: Χριστίνα Τσαρδίκος
1974 / 2004..
Τραγουδιστάδες,
Καλλιτέχνες, θεατρίνοι
και θεατρόφιλοι όλοι με
λαμπαδοδρομίες και τρανταχτές
γιορτές..
Δεκαετίες ολόκληρες!
-Η πατρίδα στις μεγάλες της δόξες!
Το μόνο που ξέχασαν κι' απ' τις γιορτές
κι' απ' τα τραγούδια τους είναι τον μετανάστη!. κδ
Ο 'Ελληνας της διασποράς δεν εξεκίνησε εχθές την μετανάστευση, παρά εδώ και χιλιάδες χρόνια.
Και στην πορεία του ποτέ του δεν ήταν τυχοδιώχτης παρά διαφωτιστής, καλλιεργητής του νου αλλά και της ύλης. Απ' τους
αρχαίους χρόνους πήγε το φως της γαλανής πατρίδας του στα πέρατα της οικουμένης κι' έλαμψε η γης και οι άγριοι έγιναν
ήμεροι κι' ομορφυνεν ο κόσμος!
ΠΟΤΕ! δεν ελησμόνησε την πατρίδα.. Αλλά και ο στόχος του δεν ήταν η επιστροφή.
Δεν πήγε να «αρπάξει» σαν άλλοι λαοί.., και να φύγει ξανά, γιατί το γνώριζε: 'Οτι ήταν το εκλεκτό τέκνο των θεών και τέκνο της γαλανής πατρίδας του Ελλάδας, που η μοίρα της ήταν χαραγμένη μαζί ταγμένη απ' τους θεούς: Να δώσει το φως στην ανθρωπότητα!
Γι' αυτό ο 'Ελληνας της διασποράς αντί να επιστρέψει πίσω στην πατρίδα κάθισε και την ξανάκτισε παντού με αποικίες και παροικίες: Στην Ιταλία, Ρωσία, στην νότια Ευρώπη ως μέχρις τις Ινδίες, Αίγυπτο κλπ., κλπ..
Με άλλα λόγια αντί να πάει αυτός πίσω στην Ελλάδα επήγε η Ελλάδα κοντά σ' αυτόν. Και όταν οι καιροί χαλεποί για την πατρίδα.. Πόσες φορές ο μετανάστης δεν την έσωσε;;
Για τούτο και για όλα αυτά τα παραπάνω που λεω, επιμένω σε αυτό: Ο 'Ελληνας της διασποράς, ποτέ του δεν υπήρξε τυχοδιώχτης η επιζήμιος για τους συνανθρώπους του στην νέα γη, παρά μοχλός στην δημιουργία και την πρόοδο και όσο για την πατρίδα. Αϊ μετανάστης!
'Αγιος δηλαδή, που και η πατρίδα να μην το ξεχνά! αλλά να το αποδεικνύει με πράξη και όχι μονάχα με λόγια..
Αλλά ούτε κι' εμείς να το ξεχνάμε!
Και όταν επιστρέφουμε στην πατρίδα, θα πρέπει πάντα να έχουμε το κεφάλι ψηλά! μαζί και το αίσθημα, ότι είμαστε από την εκλεχτή γενιά των Ελλήνων της διασποράς!.
Στις χώρες καινούριων εστιών της μετανάστευσης με τα μεγάλα μεταναστευτικά κύματα που έγιναν στις
δεκαετίες του '50 και '70 όπως ο Καναδάς η Αυστραλία κλπ.. Ενώ σ' αλλοτινούς καιρούς της διασποράς με εθνικιστικά καθεστώτα
καθώς της Τουρκίας η της Αιγύπτου επειδή παραμόνευε ο κίνδυνος ο Ελληνισμός ήταν απόλυτα συμπυκνωμένος και δυνατός εν
αντιθέσει με του σήμερα στις νέες χώρες (Καναδά Αυστραλία κλπ).. Με ειρωνεία θα έλεγε κανείς ότι: Το καλύτερο «φάρμακο»
για την "αφομοίωση" στα παιδιά του μετανάστη ήταν η "φιλοξενία", και η απόλυτη "ανοχή" στον ίδιο τον μετανάστη..: "Δολερή πολιτική" θα την έλεγε ο Μακρυγιάννης αν ζούσε σήμερα. Και τα κατάφεραν.. Κοντά βέβαια, στις πολλές και πάμπολλες αδυναμίες του μετανάστη.
Σήμερα καθώς που καινούριοι μετανάστες απ' την πατρίδα δεν έρχονται άλλο πια.. ώστε να διοχετεύσουν καινούριο «αίμα» στην κοινότητα
ο ίδιος έχει απομείνει μετέωρος και ξεκομμένος!.. Δεν πρόλαβε ούτε κάν' να ρίξει σωστά τις ρίζες του.
Σε αυτό απάνω, καραβοτσακισμένος από την πολύχρονη δουλειά.. και προς το τέλος του βίου του, βλέπει
ανήμπορος(;;) την αφομοίωση που έρχεται ως σαν το ποτάμι το ακράτητο που θα ξεπλύνει ότι ο ίδιος πάσχισε μια ολόκληρη ζωή: Μια
απλή δηλ. και άξια των προγόνων του ανατροφή στα παιδιά του, όπου, τα θέλει να συνεχίσουν την ελληνική παράδοση -όχι βέβαια με
φανατισμό αλλά- με αξιοπρέπεια και σεβασμό για την ελληνική τους ιστορία, τον απαράμιλλο ελληνικό τους πολιτισμό μέσα στις κοινωνίες
που ζουν. Και όμως χωρίς και αυτά καλά - καλά να φταίνε ή να το ξέρουν, τα βλέπει στην δραματική πλειοψηφία τους να πηγαίνουν προς την αφομοίωση!.
Τι έφταιξε λοιπόν; Είναι σωστό, το βάρος της ευθύνης να το ρίχνουμε στον Καναδά που από την πρώτη στιγμή αγκάλιασε τον μοιροδαρμένο
μετανάστη ίδια καθώς τους πολίτες του; Ζητάμε δηλ. τώρα και ρέστα;; Επειδή η ελληνική διασπορά -κι' εν αντιθέσει με άλλες εθνικότητες-
τραβάει απ' το κακό στο χειρότερο;;
Μήπως το βάρος της ευθύνης είναι αλλού, όπως επί παραδείγματι, η παγκόσμια ελληνική γκρίνια μεταξύ κοινότητας και εκκλησίας που ακόμα έως τα σήμερα δεν τα έχουνε βρει;; Πώς γίνεται στα τελευταία χρόνια ο Ελληνισμός στον Καναδά επί
παραδείγματι, έχει φτιαγμένο 80 τόσες εκκλησίες! όμως σε ότι αφορά την ελληνική γλώσσα, απλώς και μόνο περιμένουμε από τον Καναδά
να πληρώνει τους 'Ελληνες δασκάλους για να μαθαίνουν ελληνικά τα παιδιά μας κι' αυτό μονάχα 2 και 3 ώρες την εβδομάδα;;
Πού είναι η κεντρική ηγεσία του Ελληνισμού εδώ, ώστε να σταθεί δίπλα στον Ελληνισμό του Halton
(προάστιο δυτικά του Τορόντο προς τον Νιαγάρα στις παρυφές της λίμνης του Οντερίου): Oakville, Burlington,
Milton 2.500 με 3.000 κόσμος που πνέει τα λοίσθιά του;; Τι θα απογίνει όλος αυτός ο ελληνισμός σαν τελειώσει η γενιά του μετανάστη,
καθώς που για τις καινούριες γενιές , δεν βρίσκεται εντελώς τίποτα! ελληνικό για να κινήσει μέσα τους κάποιο ενδιαφέρον για τους προγόνους,
την γλώσσα, τα θρησκευτικά τους πιστεύω και την Ιστορία των;;
Τίποτε! ελληνικό -σε ολόκληρη την περιοχή ωστε- να αισθανθούν μια κάποια υπερηφάνεια και να το δείξουν στα
δικά τους παιδιά και να πουν : Να ένα έργο που μας άφησαν οι γονείς μας και τότε από φιλοτιμία και οι ίδιοι να το συνεχίσουν;;
ΚΑΙ τέλος το καυτό ερώτημα: Ποιος είναι και τι έκανε όλα αυτά τα χρόνια ο μετανάστης;;
ο 'Ελληνας της Διασποράς
Ηχος πρώτος:
Ο 'Ελληνας της διασποράς και μιλάμε ειδικά για την πρώτη γενιά του
μετανάστη. Ξεκίνησε από την πατρίδα με μια βαλίτσα στο χέρι και
όχι μόνο που τα κατάφερε να προοδεύσει, αλλά και να προσθέσει επί πολλή, στην
δημιουργία αλλά και ευημερία της καινούριας του πατρίδας!.
Σήμερα η χώρα αυτή -όποια και αν είναι- με σιγουριά τον έχει τοποθετήσει, ανάμεσα στα
πρώτα στελέχη της κοινωνίας της. Και του αξίζει! Αφού ο ίδιος με ένα παράξενο μίγμα
ανθρώπινης αντοχής, άλλα και υπόστασης, κατάφερε με αξιοπρέπεια και υπομονή,
χωρίς διαμαρτυρίες να ενταχθεί προοδευτικά κι' όταν ήταν ακόμη να του λάχουν,
οι πιο χειρότερες δουλειές..
Στη συντριπτική πλειοψηφία του, δεν έκανε ούτε καν την προσπάθεια, να πάει σχολείο και
να μάθει την γλώσσα της καινούριας του πατρίδας. Για τον απλούστατο λόγο: Δεν είχε καιρό παρά
μόνο για δουλειά. Και τα έβγαλε πέρα ο παλικαράς, χωρίς κανενός την βοήθεια!..
'Εκανε σπίτια, έκανε φαμελιά και τα παιδιά του τα έστειλε στα πανεπιστήμια, τα έβγαλε
γιατρούς, computers scientist, δικηγόρους, και ότι άλλα επαγγέλματα.
Ωστόσο ο ίδιος έμεινε αμόλυντος!
'Εμεινε αγνός!
'Ιδιος, καθώς την μέρα που έφυγε απ' το χωριό και την πατρίδα του.
Η νέα γης, θαρρείς σαν να μην πάτησε τα χωματά της, σαν να μην
έζησε ποτέ σε αυτήν. Σαράντα χρόνια λες και πέρασαν πνοή. Μοιάζει με κείνο το αεροπλάνο, που περιστρέφεται επάνω από το
αεροδρόμιο, έτοιμο να προσγειωθεί. Και όμως σαράντα χρόνια πέρασαν και ακόμα ..περιστρέφεται.
Ο 'Ελληνας της διασποράς:
Αυτός ο μούργος, ο δουλευταράς, χορευταράς και καλοκάγαθος!
Υπομονετικός αλλά και ατίθασος!
ο υπέρ πατριώτης και Ελληναράς
της πρώτης γενιάς ο μετανάστης!.
'Ηχος δεύτερος:
Ωστόσο, στη συντριπτική πλειοψηφία του και στην κοινοτική ελληνική του ζωή, το πάει κουτσαίνοντας,
το πάει στραβά. Θαρρείς κι όλα τούτα χρόνια της υπομονής με τους "αλλόγλωσσους" της νέας γης,
μπούχτισε στην απομόνωση μαζί και την δουλειά.. Τώρα ζητάει σαν το παιδί, όπου -γυρίζοντας απ το
σχολείο αγανακτισμένο, απ τα πειράγματα των άλλων παιδιών-, ξεσπάει στην μάννα του,
τούτος ξεσπάει στην κοινότητα κι έτσι, σημαία του έχει την μαγκούρα κι από κοντά το "ωχ αδερφέ..". Οι άλλοι φταίνε!...
-«Δεν παίρνω μέρος στην κοινότητα (σου λέει με απίστευτη σιγουριά), γιατί ..όλοι τρελοί..».
Τον είπαν πολυμήχανο -και το πιστεύει κι' ο ίδιος- κι' έτσι, έχει χίλια δυο να σου πει,
για τους άλλους που ..φταίνε, εκτός τον ίδιον!
Γι' αυτό και τον βλέπεις με την μαγκούρα του ανεμίζοντας
κατά παντός(!) ρίχνει τα βέλη του εξαγριωμένος.
Δεν έχει καιρό να σε ακούσει γιατί μονάχα
σκέπτεται τι θα σου πει.
Αν προσπαθώντας να σε διακόψει δεν τα καταφέρει, θα γυρίσει να ανοίξει «πηγαδάκι» με
τον διπλανό του. Εάν κι' εκεί το αποτύχει, τότε βαριά συλλογισμένος, αλλά κι' απογοητευμένος,
με το χέρι στην τσέπη, θα τραβηχτεί πιο πέρα ή θα πάει έξω με τους καπνίζοντες.
'Ισως εκεί να βρει καλύτερη τύχη..
Ο 'Ελληνας της διασποράς:
Αυτός ο μούργος, ο δουλευταράς, χορευταράς και καλοκάγαθος!
Υπομονετικός αλλά και ατίθασος!
ο υπέρ πατριώτης και Ελληναράς
της πρώτης γενιάς ο μετανάστης!.
'Ηχος τρίτος:
Αν είναι κι έχει πάρει μέρος στα κοινοτικά ;
Χριστιανοί και Ιουδαίοι φυλαχτείτε!.
Περνάει ο πρόεδρος απ τη ..γειτονιά!
Ανασκουμπωθείτε.
Εθνοσωτήρας!
Σωστός φωστήρας!
'Ολα τα λύνει. Μόνο ..καιρό
δεν έχει! Δεν δίνει ..λογαριασμό.
Και αν είναι μέλος στο συμβούλιο;
Στις συνεδριάσεις δεν έρχεται..
Μα όταν έρθει δεν επιδέχεται
αυτά που λες ή έκανες εσύ.
'Οσο καιρό
αυτός στην εξοχή
ήταν, και τι μ'αυτό;
Εκείνος καλύτερα από σένα
θα τα είχε όλα ..καμωμένα!.
Αν ήταν πρόεδρος στην κοινότητα παλιά;
Τα όσα κάνεις σήμερα, αυτός τα βρίσκει επαναστατικά
και τον ανησυχούν! Φοβάται ότι με τις δικές σου ενέργειες
-τι κι αν η κοινότητα προοδεύσει;
το βλέπει φανερά- η προσπάθειά σου είναι μόνο
το «...κύρος του» να υπονομεύσει !
Ο 'Ελληνας της διασποράς:
Αυτός ο μούργος, ο δουλευταράς, χορευταράς και καλοκάγαθος!
Υπομονετικός αλλά και ατίθασος!
ο υπέρ πατριώτης και Ελληναράς
της πρώτης γενιάς ο μετανάστης!.
Πρωτοβουλίες δεν παίρνει γιατί δεν έχει ..καιρό. Να σε βοηθήσει κι' αυτό δεν γίνεται!
'Oταν εσύ τον καρτερείς αυτός δεν έρχεται. Κι' όταν εσύ δεν τον περμένεις αυτός είναι εκεί.
Γιατί «...'Οταν όλοι εμείς θρηνούμε αυτός αγαλιά
και όταν όλοι πάλι αγαλιούμε αυτός αναίτια σκυθρωπιάζει.
Στις κραυγές μας μπροστά προσπερνά και αδιαφορεί
και τα σε μας αόρατα με το αυτί στην πέτρα,
σοβαρός και μόνος προσέχει.»
(Ελύτης: Αξιον Εστί)
'Ηχος τέταρτος:
Στην εκκλησία στέκει σοβαρός
-το παίζει καλός χριστιανός-,
σαν είναι να πάει
με την γυναίκα του μόνο
και ..πέντε φορές το χρόνο.
Για το πού είναι τα παιδιά
κανείς δεν μιλάει,
ούτε ο παπάς ούτε ο δεσπότης
γιατί εν πρώτης:
Αφού και λειτουργία στ' αγγλικά
-όλα καλά!-
στο νι και ρω
τα τυπικά να γίνονται
και "ωχ αδελφέ" τι πάν και πνίγονται
σε μια ..σταλιά νερό;
'Ηχος πέμπτος:
'Ομως ήρθε ο καιρός
που ο ..γίγας αυτός
θα πρέπει να σοβαρευτεί
διαβαίνοντας την τρίτη ηλικία:
Απ' τον παπά και τον καθηγητή
ως μέχρι και κείνων που το παίζουν ηγεσία..
Και οι άλλοι οι απλοί αλλά και κείνοι που το παίζουν πλουτοκράτες.
Οι αριστοκράτες ή και οι μικροί και οι άλλοι οι μεγάλο-ιδεάτες
και οι εγώπαθοι. Ας σκύψουν ταπεινά στην Ιστορία τους
με ευλάβεια αρχαιοελληνική να σημαδέψουν την πορεία τους.
'Αγαπητέ μου φίλε,
Αυτή περίπου είναι σήμερα η κωμικοτραγική εικόνα μαζί και η αλήθεια του 'Ελληνα μετανάστη απ' τις δεκαετίες του '50 και '70.. Ξεκίνησε με μια βαλίτσα στο χέρι. Νέος καθώς που ήταν, μαζί θεριό κι ανυπόταχτος! Πήρε τους δρόμους και όπου τον έβγαλε η τύχη του σταμάτησε. Πήρε μι' ανάσα, έφτυσε τα χέρια του και στρώθηκε στη δουλειά χωρίς στιγμή να σηκώσει κεφάλι.
'Οταν το σήκωσε, είδε ότι το τσαντίρι του ήταν γιομάτο όχι μονάχα παιδιά αλλά κι' εγγόνια.. Στην ίδια στιγμή ανακάλυψε τα αρθριτικά, την ελληνική Κοινότητα, κι' απόκοντα θυμήθηκε και την Ελληνική πατρίδα που πάντα -σαν μάνα του καθώς που ήταν- την είχε φυλαχτό στα στήθια του!! Ωστόσο, θαρρείς και τώρα το κατάλαβε!.. 'Οτι κι' αυτή τον πρόδωσε! Αφού χωρίς σοβαρή ηγεσία στην ξένη γης, η πατρίδα τον άφησε τελείως ξέγυμνο από όποιαδήποτε προστατευτική καθοδήγηση και πραχτική βοήθεια (όπως στην περίπτωση άλλων κρατών. Η Πορτογαλία επί παραδείγματι στέλνει πληρωμένους από την ίδια! δασκάλους να διδάσκουν τα παιδιά των μεταναστών του Καναδά την γλώσσα και τις παραδόσεις των, και πέντε μέρες σχολείο την εβδομάδα). Στην διπλανή πολιτεία μα 10.000 Ελληνισμό, τι βλέπουμε;; Βλέπουμε τις ελληνικές εκκλησίες με 80 γεροντάκια η καθε μία τις Κυριακές και ελληνικό σχολείο σχεδόν ανύπαρχτο, των Πορτογάλων το σχολείο στην ίδια πόλη με 500 παιδιά...
Τί έκανε και κάνει η ελληνική πατρίδα για τον μετανάστη;; Φούσκες πάνω στις φούσκες: Μας έστειλε τελευταία και τον υφυπουργό εξωτερικού κ. Γρηγόρη Νιώτη και μας είπε: «Η πατρίδα είναι υπερήφανη για εσάς, γιατί δεν την λησμονείτε. Είστε τα προοδευμένα παιδιά της και γι' αυτό στηρίζεται σε εσάς!» και συνέχισε «'Οσο για εμάς, είμαστε η πρώτη χώρα μετά τον Καναδά.. όπου θα πάμε να συναντήσουμε τον νέο πρόεδρο Αμερικής για να του μιλήσουμε για το ...Κυπριακό...». Μας είπε και αυτό: «'Εχουμε πρόβλημα στα Βαλκάνια: τα Σκόπια κινδυνεύουν από τους Αλβανούς και εμείς είμαστε η πρώτη χώρα όπου θα τα βοηθήσουμε γιατί εκτός από το όνομα δεν έχουμε άλλη διαφορά.
Η μόνη χώρα στον κόσμο που αποκαλεί τα Σκόπια: Σκόπια και όχι Μακεδονία, είναι η Ελλάδα! Στο Κέντρο της πόλης του Τορόντο οι Σκοπιανοί παράλληλα με τους 'Ελληνες στην παρέλαση, κάθε φορά θα κάνουν σαμποτάζ των Ελλήνων, διαμαρτυρόμενοι ότι είναι μειονότητα και αδικημένοι (πού στη Θεσσαλονίκη;;) παριστάνοντας τους απογόνους του Μ. Αλέξανδρου... 'Ολα αυτά για τον κύριο υφυπουργό είναι ..τίποτα. Αυτή περίπου είναι η βοήθεια μαζί και η ηθική συμπαράσταση, -μητρική κατανόηση ή όπως θέλεις πές το, στο μέγα πρόβλημα της αφωμοίωσης του μετανάστη -που αναφέρομαι εδώ- απ' την γλυκιά ελληνική πατρίδα στα 2001.
Να'σαι καλά! Κώστας Δουρίδας
Στην άκρη του ματιού: Ένα οδοιπορικό μέσα από τις σελίδες του ηλεκτρονικού περιοδικού "Έλα να δεις" της "LAND of GODS"
«Η Χώρα των Θεών», των ποιητών και του καπνόν αποθρώσκοντα...
Πάει καιρός που οι άνθρωποι βρίσκονταν σε αρμονία με την φύση, ήξεραν τους ήχους της, τις ιδιοτροπίες της, την κατανοούσαν. Όσα τους ήταν δύσκολα να τα αντιληφθούν τα άφηναν για θεούς και δαίμονες. Η ανέχεια τρόπος ζωής και η πενία η καλύτερη συντροφός τους,δεν την αποχωρίζονταν ποτέ , ιδιαίτερα την ώρα του φαγητού.
Από θρησκευόμενοι ως θρησκόληπτοι, γιατί αυτό τους βοηθούσε να περνούν τον πόνο και τον χρόνο που φαίνονταν ατέλειωτοι μια και η τυράγνια ήταν δεδομένη και το ψωμί έβγαινε δύσκολα. Αυτοί δεν ήξεραν από υψηλές θεωρίες, δεν διάβαζαν ψιλά γράμματα, δεν θελαν να εξηγήσουν τα ανεξήγητα και να δικαιολογήσουν τα αδικαιολόγητα.συνέχεια
...Έχουμε πάρει ευχή και κατάρα απ' τον παππού μας τον
ΜΑΚΡΥΓΙΑΝΝΗ, όπου μας λεει: Σαν 'Ελληνες, δεν πρέπει ποτές(!!!) να
λησμονούμε την γη της πατρίδας, αλλά και κείνη που έγινε δεύτερη μάνα μας
κι' απροκάλυπτα εδώ εγώ τώρα, σου την αποκαλώ ΕΥΛΟΓΗΜΕΝΗ ΓΗ της ΔΙΑΣΠΟΡΑΣ!! Ο πρόλογος